Registrácia  |   Prihlásenie Podnikám.skNajky.skDámskaJazda.skByvaniejehra.skCestujsi.sk

WebNoviny

Meniny má: Pavol, Peter, Petra

Počasie na dnes:

Zdielať na:

Zmenu školstva si vyžaduje slovenský trh aj EÚ

Autor: WBN/PR, 10. júna 2014 10:53
Foto: Odborné fórum vzdelávania na Slovensku
BRATISLAVA 10. júna (WBN/PR) - Pod záštitou ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR, Dušana Čaploviča, sa v piatok konalo najväčšie odborné fórum vzdelávania na Slovensku. Hlavnou témou druhej medzinárodnej konferencie bolo vykonať odpočet dvoch rokov prebiehajúcej Transformácie odborného vzdelávania a prípravy (OVP).

Potreba zmeny je stále aktuálna
Projekt reformy odborného školstva iniciovali v júni 2012 zamestnávatelia v spolupráci so štátnou správou, VÚC, odborovými zväzmi a školami. Prezident Zväzu automobilového priemyslu, Jaroslav Holeček povedal: "Zamestnávatelia pociťujú nedostatok odbornej kvalifikovanej pracovnej sily ako prekážku svojej konkurencieschopnosti, v niektorých prípadoch ako otázku svojho prežitia a ďalšieho rastu."

"Zamestnávateľov vnímam ako našich partnerov, pre spoločné úsilie, ktorým je dosiahnutie spokojnosti a kvality," povedal Dušan Čaplovič, minister školstva, vedy, výskumu a športu SR . A pokračoval: " Preto sme otvoreným dialógom dokázali nielen pomenovať dnešný stav, ale aj konkrétne kroky a opatrenia pre podporu i rozvoj duálneho vzdelávania. Mňa osobne teší ich vecný prístup a to, že stále viac sa otvárajú potrebám a podpore odborného vzdelávania."

Len 2,7 % žiakov má technické zručnosti
Základným predpokladom realizácie transformácie OVP bolo nastavenie legislatívneho rámca umožňujúceho zmeny školstva a vzdelávania. Táto podmienka bola splnená Novelou zákona o odbornom vzdelávaní z roku 2012 a s ňou súvisiacich viacerých noviel ďalších zákonov. V súlade s nimi sa podarilo naštartovať prvé úspechy transformácie. Zamestnávatelia na základe novely zákona v roku 2013 po prvý raz po 22 rokoch zadefinovali počty a profesie budúcich potrebných zamestnancov. Dôležité je, aby sa v rámci každej VÚC, podľa potrieb trhu práce, každoročne nastavili potrebné študijné a učebné odbory v pláne výkonov škôl.

Ministerstvo školstva zastrešilo transformáciu OVP tromi národnými projektmi. Projektovému tímu sa podarilo prejsť a zhodnotiť stav až 338 stredných odborných škôl – tzv. pasportizácia škôl. V rámci zavedenia nového modelu základných škôl k príprave na povolanie bola zavedená polytechnická výchova (dielne) na 49 pilotných ZŠ, ktorá má vytvárať u žiakov pozitívny vzťah k technickým predmetom a má pomôcť žiakom k príprave na celoživotné povolanie. Zdena Osvaldová, tímlíder v projekte, hovorí: "Vykonali sme prieskum medzi viac ako 6000 žiakmi 5. až 9. ročníka ZŠ. Ich rozhodnutia o strednej škole a budúcom povolaní formujú v najväčšej miere rodičia. Je potrebné zmeniť aj ich vnímanie odborných profesií, o ktoré je veľmi malý záujem zo strany žiakov. Len tak môžeme zaručiť uplatnenie absolventov v praxi hneď po skončení školy." Je alarmujúce, že iba 2,7 % žiakov ZŠ si myslí, že má technické zručnosti(!) Veľkú medzeru v správnom nasmerovaní žiakov k hľadaniu svojej výnimočnosti by mal zaplniť práve učiteľ v spolupráci s odborným pracovníkom na škole, aby pomohli žiakom k správnemu výberu povolania a strednej školy.

Systém duálneho vzdelávania sa overuje
V rámci transformačného procesu bol spracovaný nový model strednej odbornej školy, ktorý do roku 2015 zavádzame na pilotných školách a do roku 2020 by mal byť celoplošne zavedený. Jeho zásadná zmena je v možnosti zavedenia duálneho vzdelávania. Na konferencii ho dnes predstavil Július Hron, koordinátor zamestnávateľov v projekte: "Nový model strednej odbornej školy a duálneho vzdelávania overujeme na 21 centrách odborného vzdelávania. Je našim želaním a cieľom, aby sme presvedčili a motivovali zamestnávateľov k vstupu do odborného vzdelávania. Iba takto dokážeme zvýšiť jeho kvalitu a uplatniteľnosť absolventov. SOŠ musí byť miestom prípravy na povolanie a nie iba získaním akéhosi certifikátu o získanom vzdelaní."

Nový model vzdelávania podporuje aj minister práce, sociálnych vecí a rodiny, Ján Richter: "Ukazuje sa, že je nevyhnutné vrátiť sa k duálnemu systému výučby, ktorý tu bol pred 20 rokmi. Je dobré, že tento názor spája vládu SR so zamestnávateľmi, odbormi, aj s akademickou pôdou. Očakávam, že postupným pretavením kľúčových zmien vzdelávacieho systému do praxe nám na trh práce budú vstupovať budúci absolventi s dostatočnými zručnosťami a praxou. Ak si chceme zachovať povestnú atraktívnosť a ľudský potenciál, musíme byť schopní reflektovať dopyt a ponúknuť pripravených ľudí."

Ďalšie kroky k úspechu
Na konferencii odznelo 11 kľúčových bodov, ktoré je potrebné zabezpečiť do plánovaného ukončenia projektu v roku 2020. Hlavná idea hovorí, že vzdelávanie pre potreby trhu práce a hospodárstva je základnou podmienkou ekonomického rozvoja a zabezpečenia konkurencieschopnosti Slovenska.

Miroslav Lajčák, podpredseda vlády a minister zahraničných vecí a európskych záležitostí, ocenil záujem o hľadanie riešení jedného z najpálčivejších problémov slovenskej ekonomiky. "Nezamestnanosť mladých musíme riešiť s prepojením vzdelávania s praxou. EÚ od nás očakáva, že zdroje, ktoré na Slovensko prúdia z jej rozpočtu, budú využité efektívne a prispejú k zvyšovaniu úrovne našich škôl, vrátane stredného odborného školstva. Naším cieľom musí byť čo najviac ich priblížiť k úrovni najvyspelejších štátov Európy. Iba tak môžeme dosiahnuť zníženie alarmujúcej nezamestnanosti mladých, keď každý tretí človek do 25 rokov je na Slovensku bez práce, čo nás zaraďuje na posledné miesta v EÚ," zdôraznil Miroslav Lajčák vo svojom príspevku.

Pridajte sa k nám na Facebooku

Anketa
Mal by minister vnútra Robert Kaliňák odstúpiť pre kauzu Bašternák?
Určite áno, má toho na rováši viac, nie je to len táto kauza
Mali by odísť všetci, každý z politikov má maslo na hlave
Nie. Je to jeden z najlepších ministrov, opozícia zavádza a kauzu si vymyslela
O politiku sa nezaujímam
Ďalšie ankety