Slovenská armáda nakúpi Spartany, budú stáť 69 miliónov eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Spartan
Foto: archívne, SITA/Milan Vanga

BRATISLAVA 29. októbra (WEBNOVINY) – Na ministerstve obrany v stredu podpísali zmluvy s talianskou spoločnosťou Alenia Aermacchi na nákup dvoch lietadiel C-27J SPARTAN. Minister obrany Martin Glváč na tlačovej besede informoval, že cenu za jedno lietadlo dohodli na 34,5 milióna eur. Ďalších 25 miliónov eur bude stáť podpora a výcvik, pričom pôjde o päťročnú logistickú podporu.

Minister zdôraznil, že dohodnutá cena je nižšia ako pôvodne vysúťažená v roku 2008. Prvú splátku vo výške 7,5 milióna eur zaplatíme už tento rok, druhú na budúci rok a zvyšok vyplatíme v roku 2016 pri dodaní prvého lietadla. Druhé lietadlo dostaneme v roku 2017. Zmluvy, ktoré dnes na ministerstve obrany podpísali, mali spolu 600 strán.

Spartany mohli za Galka kúpiť lacnejšie

Minister obrany vyhlásil, že tento kontrakt je v rámci samostatných Ozbrojených síl SR, ak nepočítame kontroverzný projekt MOKYS, najväčším modernizačným projektom v ich histórii.

„Hrdo sme sa teraz postavili pred vás, aby sme sa mohli pochváliť, že sme zvládli to, o čom mnohí v minulosti len rozprávali a získali sme finančné krytie tak, ako sme sľúbili,“ vyhlásil šéf rezortu obrany. Minister uviedol, že ho mrzí, že bola v minulosti príležitosť kúpiť dve už vyrobené lietadlá so zľavou viac ako 10 miliónov eur za ministrovania Ľubomíra Galka. Ministerstvo pod jeho vedením na túto ponuku ani neodpísalo, dodal.

V súčasnosti majú OS SR k dispozícii v kategórii stredných len jedno lietadlo. Ide o AN-26, ktorému sa končí životnosť v roku 2016, informoval na tlačovej besede náčelník Generálneho štábu OS SR Milan Maxim.

Spartany sú lepšie ako lietadlá AN-26

Zaradením Spartanov do výzbroje budú Vzdušné sily OS SR disponovať modernými strednými dopravnými lietadlami, ktoré najmä z pohľadu bezpečnosti a svojich možností ďaleko presahujú možnosti lietadiel AN-26, dodal. V dolete je to až 5000 km, pri AN-26 je to iba 2000 km. Pri preprave osôb je maximálna kapacita 68 pasažierov, u AN-26 len 33 pasažierov. Pri preprave nákladu je to až do hmotnosti 11 500 kg, u AN-26 je to 5500 kg, uviedol na porovnanie.

Náčelník GŠ OS SR upozornil, že k dispozícii budú aj vymeniteľné moduly na prepravu zranených, požiarny modul, trikrát pasažiersky modul a počítač so softvérom na vyvažovanie nákladu. Z týchto lietadiel tiež bude možné presne zhadzovať náklad pomocou radaru vo dne aj v noci a za určitých podmienok bude možné s ním pristáť aj v teréne s veľmi krátkou pristávacou dráhou, uviedol. „Za posledné dve dekády rokov sme konečne svedkami jedného z rozhodujúcich modernizačných programov,“ dodal.

Prezident talianskej spoločnosti Giuseppe Giordo zdôraznil, že ide o zmluvy, ktoré majú strategický význam. Vyzdvihol, že za posledné mesiace sa podarilo dohodnúť to, čo nešlo celé roky. „Dnes je veľmi dôležitý deň, ktorý je prvým dňom spolupráce, ktorá bude trvať viac ako 20 rokov,“ podčiarkol. Prezident Alenia Aermacchi verí, že rozšíria spoluprácu aj so slovenskými výrobnými podnikmi a verí v rozvoj spolupráce aj v civilnej oblasti. Spresnil, že tomuto typu lietadla dávajú certifikát na 30 rokov životnosti.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Martin GlváčMilan Maxim
Firmy a inštitúcie MO Ministerstvo obrany SR