Platy učiteľom zvýšili, povolanie však zostáva neatraktívne

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Maturity ziaci skola ucitel
Foto: ilustračné, SITA/Michal Burza

BRATISLAVA 9. marca (WEBNOVINY) – Ani opakované zvyšovanie platov nevyriešilo nízku atraktivitu učiteľského povolania. Nástupný plat zostáva stále na úrovni absolventov stredných škôl bez maturity. Tvrdí to Slovenská komora učiteľov. Ako pre agentúru SITA povedal viceprezident komory Vladimír Crmoman, absolútne vyjadrenie zvýšenia platov v percentách síce môže vyznieť pôsobivo, no neodráža rast životných nákladov a spotrebiteľských cien v uplynulom období.

„Podľa štatistiky Eurydice z roku 2014 vzrástol nástupný plat učiteľov na Slovensku prepočítaný cez Harmonizovaný index spotrebiteľských cien v rokoch 2009 až 2014 len o 1,91 percenta. Za to isté obdobie vzrástol nástupný plat učiteľov v Česku podľa rovnakej metodiky o 26,96 percenta,“ uvádza komora učiteľov vo svojom stanovisku.

Učitelia otvárajú aj tému nízkej atraktivity učiteľského povolania. Ministerstvo školstva už v decembri minulého roka uviedlo, že začínajúcich učiteľov chce motivovať cez projekt Excelentní učitelia. Projekt chce rezort uviesť do života v nasledujúcom programovom období. Mal by byť financovaný z fondov EÚ, pričom garancia prostriedkov by mala byť do roku 2020.

Išlo by o to, že skúsení – služobne starší učitelia, by pomáhali mladším učiteľom v učení. Do projektu plánujú zapojiť dvetisíc starších a dvetisíc mladších učiteľov, ktorí by dostali za účasť na projekte odmenu. Ministerstvo pritom uvažuje o sume 200 eur pre začínajúceho aj pre excelentného učiteľa.

Komore učiteľov sa projekt nepáči

Komora učiteľov však dnes tvrdí, že ministerstvo sa snaží odvolávaním sa na pripravovaný projekt zľahčovať problém nízkej atraktivity učiteľského povolania.

„Slovenská komora učiteľov považuje projekt plánovaný pre 4-tisíc učiteľov v rezorte, v ktorom pracuje viac ako 80-tisíc pedagógov, za nedostatočné, nesystémové a krátkodobé riešenie. Navyše voči učiteľom, ktorí sa ho nebudú môcť zúčastniť alebo nastúpili do školy v nedávnej minulosti a absolvujú adaptačné vzdelávanie, bude diskriminačný,“ uviedol Crmoman s tým, že projekt už vôbec nemôže motivovať dnešných úspešných absolventov stredných škôl zvoliť si dráhu učiteľa. Projekt totiž skončí skôr ako oni ukončia vysokoškolské štúdium.

Učitelia sú jediní, komu štát zvyšuje platy každý rok

Učiteľom sa nepáči ani fakt, že ministerstvo podmieňuje zvyšovanie platov učiteľov možnosťami štátneho rozpočtu. Komora učiteľov považuje túto argumentáciu za zavádzajúcu, s tým, že zvyšovanie prostriedkov pre školstvo sa dá uskutočniť prerozdelením už existujúcich zdrojov v štátnom rozpočte.

„Zvyšovanie platov preto nezávisí od možností štátneho rozpočtu, ale od vôle priradiť deklarovaným prioritám skutočný obsah a naplnenie. Vláda by sa podľa nášho názoru mala pri zostavovaní rozpočtu snažiť o čo najskoršie vyrovnanie sa s medzinárodným štandardom a praxou pri prerozdeľovaní zdrojov medzi jednotlivé ministerstvá,“ dodáva na záver komora učiteľov.

Ministerstvo školstva v reakcii na vyjadrenia komory učiteľov uvádza, že učitelia sú jedinou kategóriou vo verejnej službe, ktorej tarifné platy zvyšujú od roku 2013 každý rok, a to o päť percent. Ako uviedla hovorkyňa ministerstva školstva Beáta Dupaľová Ksenzsighová, v tomto trende chce ministerstvo školstva pokračovať aj naďalej.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Vladimír Crmoman
Firmy a inštitúcie MŠVVaŠ Ministerstvo školstva vedy výskumu a športu SR