Vojaci vrtuľníka Mi-17 boli skúsení, vykonávali ťažký výcvik

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vrtuľník Mi 17
Na palube vojenského vrtuľníka Mi-17, ktorý sa zrútil pri obci Hradisko, bola trojčlenná posádka. Zľava do prava: prvý pilot kpt. Peter Pavlinský, druhý pilot kpt. Richard Sépi (zahynul) a palubný technik ppráp. Tibor Šoltés. Foto: SITA/ Štefan Madaras, MO SR

HRADISKO 29. júla (WEBNOVINY) – Úprimnú sústrasť rodine vojaka, ktorý v utorok 28. júla tragicky zahynul pri páde vojenského vrtuľníka v lokalite Hradisko v okrese Prešov a rýchle uzdravenie dvom zraneným vojakom vyjadril v stredu v noci na mieste tragédie minister obrany Martin Glváč.

Obrazom: Havária vojenského vrtuľníka pri Geraltove

O príčinách nehody nechcú špekulovať

Príčinu nehody si zatiaľ nikto netrúfa povedať. „Tých možností je veľa, mne by to naozaj neprináležalo a počkám si na expertízu, ktorá to dokáže,” uviedol minister. Podľa jeho slov išlo o dvoch veľmi skúsených pilotov prvej kategórie a jedného rovnako skúseného palubného technika, ktorí sa zúčastnili operácie v zahraničí.

Piloti mali nalietaných vyše 1300 letových hodín a 900 letových hodín mal palubný technik. Boli v takom veku, že by boli ešte vhodní na preškolenie na novú techniku, ktorú rezort v týchto dňoch obstaral.

Minister informoval, že na mieste pádu vrtuľníka Mi-17 sa urobili nevyhnuté úkony a zabezpečil sa priestor v lesnom teréne tak, aby sa ráno mohlo pokračovať v skúmaní vraku helikoptéry. Zisťovanie skutkového stavu majú na starosti odborníci z leteckého úradu.

Havária vojenského vrtuľníka pri Geraltove
Foto: SITA/ Štefan Madaras

Lety na vrtuľníkoch Mi-17 odvolali

Glváč uviedol, že ihneď po havárii vrtuľníka boli pozastavené ďalšie lety na vrtuľníkoch Mi-17 až do odvolania, mimo leteckej pátracej a záchrannej služby.

Minister poznamenal, že vrtuľník, ktorý havaroval, bol jedným z modernejších, vyrobený v roku 1985. V roku 2011 prešiel generálnou opravou a jeho životnosť bola do roku 2020 a resus do roku 2018, čo predstavuje ešte okolo 350 letových hodín.

„Nechcem špekulovať o tom, že to bola technická závada. Bude to predmetom skúmania,” zdôraznil Glváč. Do vyšetrovania sa nechce žiadnym spôsobom pliesť, prenecháva to na odbornú komisiu, aby nedošlo k jeho zmareniu.

Jeho úlohou bude vyhodnotenie stavu, ktorý vzíde z vyšetrovania. Minister sa už v noci z utorka na stredu plánoval zaujímať o zdravotný stav vojakov, ktorí utrpeli ťažké zranenia a boli prevezení do prešovskej a košickej nemocnice.

Havária vojenského vrtuľníka pri Geraltove
Foto: SITA/ Štefan Madaras

Našli čiernu skrinku

Veliteľ vzdušných síl Miroslav Korba potvrdil, že sa našla čierna skrinka, zatiaľ sa nevie, v akej miere sa v nej zachovali záznamy. Uviedol, že každý vrtuľník má zariadenia, ktoré zabezpečujú snímanie jednotlivých režimov letov, zaznamenáva otočky motorov, výšku, rýchlosť, či stroj klesá alebo stúpa.

Komunikácia s letiskom a medzi posádkou je tiež zaznamenávaná na inom zariadení, v akom stave je toto zariadenie, nevedel povedať. Podľa jeho slov vyšetrovanie môže trvať niekoľko mesiacov. Cieľom armády je, aby bolo čo najobjektívnejšie. Dosť podstatné informácie do vyšetrovania môžu vniesť letci, ktorí prežili.

„Vykonávame všetky vyšetrovacie úkony. Účelom vyšetrenia je zabezpečiť všetky materiálne dôkazy, všetku dokumentáciu, vypočuť svedkov, ktorí boli na mieste nehody a tiež personálu, ktorý zabezpečoval koordináciu letu,” uviedol druhý zástupca náčelníka Generálneho štábu Pavel Macko. Momentálne sa posielajú na výskum niektoré odobraté vzorky z miesta tragédie. Väčšia časť zostatkov vrtuľníka je ešte na mieste, kde sa musí podrobne zakresliť presná geometrická pozícia jednotlivých úlomkov helikoptéry, aby sa dalo posúdiť, čo sa mohlo stať.

Dôkladné vyšetrenie príčiny nehody je podľa Macka dôležité aj preto, aby armáda vedela zabezpečiť bezpečnosť letov do budúcnosti. Musia sa komplexne preveriť všetky okolnosti letu, aj čo mu predchádzalo a presne dokázať, či išlo o technickú poruchu a akú. Aj z tohto dôvodu sú v súčasnosti zastavené lety tohto typu vrtuľníkov.

Informácie o núdzovom pristátí nepodali

Korba, ktorý slúžil 20 rokov na prešovskom letisku a bol jeho veliteľom sedem rokov, celú posádku havarovaného vrtuľníka osobne poznal. „S každým z nich som lietal, väčšinu z nich som aj učil lietať”, povedal. O to citlivejšie vníma utorkovú tragédiu.

Prezradil, že pri havárii zahynul kapitán vrtuľníka. Na adresu zosnulého pilota uviedol: „Bol to pilot prvej triedy, spoľahlivý a veľmi skúsený. Mal nalietaných takmer 1 500 letových hodín,” povedal Korba. Posádka vykonávala bežný výcvik. Jej úlohou bolo vyhľadávanie alebo záchrana – pomoc ľuďom v núdzi. „Je otázkou, či vyhľadávali priestor, kde by mohli simulovať záchrannú situáciu, alebo chceli pristáť,” povedal. Korba nemá informácie o tom, že by sa posádka snažila núdzovo pristáť.

Druhý zástupca náčelníka generálneho štábu Pavel Macko zdôraznil, že išlo síce o náročný, ale bežný výcvik. Na takúto službu sú cvičení a musia zvládať aj ťažký terén.

Vojenský vrtuľník Mi-17 z prešovského Vrtuľníkového krídla generálplukovníka Jána Ambruša havaroval v utorok 28. júla krátko po 14. hodine v lokalite Hradisko pri obci Geraltov v okrese Prešov. Na palube boli tri osoby, išlo o prvého a druhého pilota a palubného technika. Jeden z posádky zahynul, dvaja utrpeli ťažké zranenia.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Martin GlváčPavel Macko