Deti čaká viac matematiky a menej gramatiky

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Matematika
Foto: ilustračné, flickr.com

BRATISLAVA 5. apríla (WEBNOVINY) – Matematika sa má stať kľúčovým predmetom na druhom stupni základných škôl a na stredných školách. Ustúpiť sa má pri výučbe dvoch cudzích jazykov na školách bez maturity.

Namiesto bifľovania gramatiky sa majú žiaci na slovenčine viac sústrediť na pochopenie textu, grafov a tabuliek.

Podľa piatkového vydania denníka Pravda tieto zmeny avizuje Správa o stave školstva, ktorú pripravilo ministerstvo školstva. Pravda má exkluzívne k dispozícii konečnú verziu správy, ktorú rezort predložil predsedovi parlamentu. Ak navrhnuté opatrenia prejdú vládou a parlamentom, mali by sa zaviesť do roku 2020.

Učitelia súhlasia

Ministerstvo školstva začalo s podporou matematiky už teraz. Zaviedlo ju do pilotného testovania piatakov, na budúci rok majú testovaním prejsť už všetci piataci, pripomína denník.

„Matematika bude zohrávať veľmi dôležitú úlohu. Aby sa nestávalo to, čo teraz, že najmä učitelia vysokých škôl sa sťažujú, že im prichádzajú žiaci stredných škôl na úrovni deviatackej matematiky,“ povedal minister Dušan Čaplovič v nedávnom rozhovore pre Pravdu.

Učitelia súhlasia s tým, že na matematiku treba dať väčší dôraz. Podľa nich by sa to mohlo dosiahnuť zvýšením počtu hodín, ale aj zmenou obsahu v učebniciach, píše Pravda.

Podľa vízie rezortu školstva by sa výučba slovenčiny na základných školách nemala sústrediť len gramatiku a literatúru, ale viac na „tvorivé a kritické pochopenie písaného textu, tabuľky alebo grafu a ich následné spracovanie a využitie v reálnych situáciách“.

Niektorým študentom by mal stačiť len jeden cudzí jazyk

Rezort školstva chce podľa denníka Pravda ustúpiť od povinnej výučby dvoch cudzích jazykov. Podľa návrhu sa má „zaviesť povinné vyučovanie druhého cudzieho jazyka len vo vybraných študijných odboroch a školách, napríklad v študijných odboroch stredných škôl ukončených maturitnou skúškou, v ostatných prípadoch sa má vyučovať druhý cudzí jazyk len na voliteľnej báze“.

Dva cudzie jazyky sú od reformy v roku 2008 povinné na druhom stupni základných škôl, gymnáziách a stredných odborných školách s maturitou, mnohé z nich však využili 8-ročné prechodné obdobie na zavedenie druhého jazyka.

Ústup od dvoch povinných cudzích jazykov rezort zdôvodňuje tým, že pre menej úspešných žiakov sú dva povinné cudzie jazyky na všetkých druhoch škôl veľkým problémom. „Treba zvážiť, či je táto povinnosť nevyhnutná pre všetky skupiny žiakov bez ohľadu na ich rozvojové možnosti a schopnosti, keď z výsledkov štúdie PISA vieme, že približne 23 % populácie je tzv. funkčne negramotných, teda nezvládajú funkčne ani svoj materinský jazyk,“ uvádza sa v správe rezortu školstva.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Dušan Čaplovič