Registrácia  |   Prihlásenie Podnikám.sk SIIT.sk DámskaJazda.sk Byvaniejehra.sk Cestujsi.sk

WebNoviny

Meniny má: Libuša

Počasie na dnes:

Zdielať na:

Galkovi ľudia podľa Glváča trpeli kanibalizovaním stíhačiek

Autor: SITA, 3. septembra 2013 11:24, aktualizované: 3. septembra 2013 17:55
Diskusia (0)
Náčelník generálneho štábu OS SR Peter Vojtek (druhý zľava) a Minister obrany SR Martin Glváč (tretí zľava) počas tlačovej besedy na tému Riešenie poruchovosti stíhacích lietadiel Mig 29 v priestoroch Zmiešaného krídla Otta Smika VzS OS SR.Foto: SITA/Ján Viazanička
BRATISLAVA 3. septembra (WEBNOVINY) - Súčasné vedenie ministerstva obrany podá tento týždeň trestné oznámenie v súvislosti s tým, ako bývalé vedenie rezortu za éry Ľubomíra Galka (SaS) zabezpečovalo prevádzku a servis nadzvukových bojových stíhačiek MiG-29.

"Bývalé vedenie trpelo kanibalizovaním stíhačiek a s plnou zodpovednosťou sa pod to podpísalo," povedal minister obrany Martin Glváč (Smer-SD) na tlačovej besede na leteckej základni Sliač.

Údržba a servis stíhačiek sa zabezpečuje na základe tzv. abonentnej zmluvy, ktorú si štát platí - keď má stíhačka poruchu, tak ju zmluvný partner opraví. "To sa tu však často nedialo a hlavne sa kanibalizovali iné lietadlá," povedal Glváč.

Podľa jeho slov sa niektoré stíhačky rozoberali a ich diely sa použili na opravu ostatných. Glváč hovorí, že takýmto "rabovaním" povytrhávali zo stíhačiek za bývalého vedenia súčiastky za niekoľko miliónov eur, čím sa znížila prevádzkyschopnosť lietadiel. "Stačilo trvať na plnení platnej abonentnej zmluvy," dodal minister.




Dilema s generálnou opravou

Ľudia za Galkovho vedenia, ktorých Glváč nazýval "hujerovci", podpisovali bytostne dôležitú zmluvu nadvakrát. Podľa prvej abonentnej zmluvy podpísanej v roku 2005 malo mať Slovensko 12 prevádzkyschopných lietadiel. Galko však podľa Glváča nezabezpečil riadne ukončenie tejto zmluvy. "Ani v súlade so zmluvou nezaprotokoloval stav, v akom ukončili stíhačky tento prvý abonent a lietadlá tak nechal vstúpiť do druhého abonentu sčasti v nefunkčnom stave bez vízie odstránenia tohto stavu," tvrdí Glváč, podľa ktorého tak Galko vedome pripustil zhoršenie prevádzkyschopnosti lietadiel. "Jeho politická zodpovednosť ako najvyššieho predstaviteľa rezortu v tomto období je nespochybniteľná".

Glváč povedal, že situáciu sa už podarilo zlepšiť a sčasti skompletizovali stíhačky, ktorým chýbali agregáty a súčiastky. "Podarilo sa nám zvýšiť počet prevádzkyschopných lietadiel," dodal. Teraz stoja pred rozhodnutím, či investovať do generálnej opravy alebo zvoliť iné alternatívne riešenie. "Musíme to samozrejme vyriešiť, nedopustíme, aby sa zopakoval stav nebezpečenstva z čias ministrovania pána Galka," povedal Glváč.


Stíhačka sa nekupuje v obchodnom dome

Náčelník generálneho štábu OS SR Peter Vojtek (tretí sprava) a Minister obrany SR Martin Glváč (druhý sprava) počas tlačovej besedy na tému Riešenie poruchovosti stíhacích lietadiel Mig 29 v priestoroch Zmiešaného krídla Otta Smika VzS OS SR.Foto: SITA/Ján Viazanička
Podľa náčelníka Generálneho štábu Ozbrojených síl SR Petra Vojteka dôsledkom zlého servisu stíhačiek bolo menej prevádzkyschopných lietadiel, ich vyššia poruchovosť a zníženie letových hodín pilotov.

„Musíme venovať viac personálu na technické práce, musíme venovať viac času, aby lietadlá spĺňali štandardy. Bezpečnosť obyvateľstva SR aj nášho personálu je však zabezpečená. Bez toho, aby toto bolo splnené, žiadne lietadlo neopustí letisko Sliač. Znamená to obrovské vypätie personálu, ktorý tu máme, museli sme zmeniť organizačnú štruktúru letky, aby sme dokázali zvýšené nároky na prevádzku týchto strojov zabezpečiť,“ uviedol Vojtek.

Zdôraznil tiež, že Vzdušné sily si plnia všetky záväzky voči Severoatlantickej aliancii. Nová abonentná zmluva bola podpísaná v roku 2011 na päť rokov.

Ako ďalej uviedol Glváč, popri zabezpečení prevádzkyschopnosti súčasných stíhačiek MiG-29 stojí pred ministerstvom úloha nastaviť nový model na ďalšie roky. "Stíhačka sa nekupuje v regáli v obchodnom dome, ide o dlhý čas, či už obstarávania alebo logisticky technického zázemia, a to musia odborníci prerátať, ktorá značka by nám čo priniesla v našich sekundárnych výdavkoch - prebieha takáto komunikácia, sme povinní získavať informácie zo všetkých zdrojov a od všetkých výrobcov a potom prípadne rozhodnúť. Tak ako s ruskou stranou, tak aj s inými výrobcami, všetko však bude o ekonomike a musíme rozmýšľať v dvoch dimenziách: do roku 2016 a po roku 2016. Určite pôjde o transparentné výberové konanie, ktoré bude určite veľmi prísne sledované,“ uviedol Glváč. Spresnil, že Slovensko v súčasnosti určite nemá na nákup lietadiel. S potenciálnymi dodávateľmi chce rokovať o prenájme letových hodín, teda o podobnej zmluve, akú má Česká republika. „Ten český model, bez ohľadu na to, aké lietadlá používajú, je veľmi dobrý,“ dodal Glváč.

Diskusia
Pridajte sa k nám na Facebooku

Počasie
23 °C 19 °C
Západné Slovensko
22 °C 18 °C
Stredné Slovensko
24 °C 20 °C
Východné Slovensko
1 € = 27.490 CZK
Vývoj kurzu
1 € = 1.3429 USD
Vývoj kurzu
1 € = 0.7924 GBP
Vývoj kurzu
Anketa
Komu veríte v kauze nahrávka, Procházkovi či Matovičovi?
Procházkovi, Matovič opäť raz predvádza mediálne divadielko
Matovičovi, nahrávka Procházku jasne usvedčuje
Ťažko povedať, snáď sa to vyšetrí
Ani jednému, obaja sú obyčajní podvodníci
Ďalšie ankety
STIAHNITE SI LETNÉ BRATISLAVSKÉ SPRÁVY