Mesto sa bojí, že investor nestihne opraviť Hlavnú stanicu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Vlak
Hlavná stanica v Bratislave. Foto: SITA/Michal Svítok

BRATISLAVA 27. novembra (WEBNOVINY) – Mesto Bratislava chce zistiť, ako dlho by mohla trvať výstavba projektu Predstaničného námestia v Bratislave.

Investor, spoločnosť Transprojekt, tu má totiž postaviť podzemnú električkovú trať na Hlavnú stanicu, vybudovať cesty a križovatky či zrekonštruovať budovu železničnej stanice, a to všetko do konca roka 2016.

Mesto si však nie je isté, či to investor do termínu stihne. Vypracovať si preto dajú znalecký posudok alebo analýzu, ktorá ma určiť minimálny čas potrebný na vybudovanie objektov pre mesto, ku ktorým sa Transprojekt zaviazal v zmluve o budúcej kúpnej zmluve.

Vypracovaním analýzy či posudku poverili primátora mesta Milana Ftáčnika bratislavskí poslanci na novembrovom zasadnutí mestského zastupiteľstva.

Mesto chce garancie

O projekte Predstaničného námestia v Bratislave sa hovorí už vyše desať rokov, zatiaľ sa však nič nepostavilo.

Vlak
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič Foto: SITA/Tomáš Benedikovič

„Ide o to, že čím viac postupuje čas, tak si myslím, že to investor nestihne,“ odôvodnil návrh na vypracovanie analýzy predseda dopravnej komisie a bratislavský poslanec Jozef Uhler (SDKÚ-DS), ktorý návrh zastupiteľstvu predložil.

Podľa Uhlera určite existuje odborník, ktorý dokáže takouto analýzou alebo posudkom povedať, za aký dlhý čas je možné postaviť objekty, ku ktorým sa investor v zmluve zaviazal.

„Naťahovať sa až do konca roku 2016 je zbytočné. Buď sa investor rozhýbe a začne robiť, my mu poskytneme maximálnu možnú súčinnosť, alebo budeme musieť z tej zmluvy nejako vycúvať,“ uviedol Uhler. Posudok si mesto má nechať vypracovať do konca februára 2014, podobnú analýzu odporučilo mestské zastupiteľstvo aj spoločnosti Transprojekt.

Mesto Bratislava žiada od investora Predstaničného námestie garancie, že projekt, ku ktorému sa zaviazal v zmluve o budúcej kúpnej zmluve z roku 2010, aj dokončí. Transprojekt to má dokázať napríklad podanými žiadosťami o stavebné povolenie či pripravenosťou financovať projekt.

Projekt by konateľa potešil

Bankovú garanciu síce spoločnosť nepreukázala, v septembri však požiadala mesto o pozemky, ktoré chcel Transprojekt založiť a použiť ako vklad do úveru.

Stanica
Foto: SITA/Jozef Jakubčo

To mu mesto neumožnilo. „Chceli sme vidieť finančné zabezpečenie projektu, ale namiesto toho sme videli žiadosť, aby sme vlastnými pozemkami ručili za investíciu investora, čo sa mi zdá minimálne divné,“ okomentoval situáciu Uhler.

Podľa neho zastupiteľstvo vychádza investorovi projektu v ústrety. „Snažíme sa, aby mal možnosť posunúť termín dokončenia projektu až o pol roka. Zároveň sa snažíme, aby mal možnosť dodržať termíny… Ale mám pocit, akoby sa investor krútil a stále hľadá dôvody, ako sa niečo nedá,“ zhodnotil Uhler.

S vypracovaním analýzy, ktorá určí minimálny čas potrebný na uskutočnenie projektu, súhlasí aj konateľ spoločnosti Transprojekt Igor Ballo. „Budem veľmi rád, keď sa nejaká taká štúdia podarí spraviť, či sme schopní to urobiť a či sme schopní to urobiť spolu,“ povedal poslancom Ballo.

Do projektu investovali veľa peňazí

Podľa neho je dobré, aby sa mesto s investorom dohodli, ako budú pokračovať. Ballo tvrdí, že do projektu už investovali veľa peňazí. Poslancom prízvukoval, že do projektovej dokumentácie dali 16 miliónov eur. Podľa Uhlera však spoločnosť o vynaložených peniazoch len rozpráva.

„Nikto nevidel nijaké dokumenty, že tých 16 miliónov bolo vynaložených,“ dodal. K nemu sa pridal aj predseda mestského poslaneckého klubu SDKÚ-DS a strany Most-Híd Ivo Nesrovnal. „To je varovným signálom, keď investor preinvestuje 16 miliónov eur a za desať rokov sa nedostane k realizácii toho projektu,“ uviedol Nesrovnal.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Ivo NesrovnalJozef Uhler
Firmy a inštitúcie Hlavná stanica v Bratislave