Stíhačka MiG-29 môže u nás lietať ešte takmer štvrť storočia

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
MiG 29
Foto: SITA/AP/Sergey Ponomarev

BRATISLAVA 8. augusta (WEBNOVINY) – Posledná nadzvuková stíhačka MiG-29 našej armády by mohla lietať ešte takmer štvrť storočia. Technický život tohto typu lietadiel, ktoré majú vo výzbroji Ozbrojené sily SR, sa podľa údajov od povereného hovorcu OS SR Petra Michnicu skončí v rozpätí rokov 2029 až 2035. Rezort obrany v aktuálnom návrhu materiálu Východiská strategického hodnotenia obrany Slovenskej republiky, ktorý už dal do pripomienkového konania uvádza, čo by malo nasledovať.

„Po ukončení technického života lietadiel MiG-29 bude realizované prezbrojenie na viacúčelové taktické lietadlá,“ píše sa v návrhu. Podstatne skôr by mal rezort riešiť situáciu svojho taktického dopravného letectva, keďže v súčasnosti využívanému lietadlu An-26 sa technický život končí v roku 2014. Podľa predloženého materiálu sa má po skončení jeho technického života riešiť taktická vzdušná mobilita obstaraním dvoch až štyroch nových stredných taktických dopravných lietadiel na úrovni C-27 Spartan. „Táto nová spôsobilosť taktickej mobility bude rozšírená o štyri malé dopravné lietadlá typu L-410,“ napísali autori dokumentu. Na plnenie špecifických úloh zostane v inventári OS SR jedno malé špeciálne lietadlo L-410 FG pre potreby ministerstva obrany aj iných rezortov.

Rezort v budúcnosti plánuje aj nákup 14 nových stredných viacúčelových vrtuľníkov, ktoré by nahradili súčasné vrtuľníky Mi-17M. Tie chcú ponechať vo výzbroji do ukončenia ich technického života (predĺžením životnosti a vykonanými generálnymi opravami). Tejto technike sa podľa Michnicu technický život končí v priebehu najbližších jedného až piatich rokov.

Zatiaľ sa počíta len s nemodernizovanými bojovými vozidlami

MiG 29
Foto: : SITA/GŠ OS SR

Tri manévrové prápory môžu zatiaľ pre operácie kolektívnej obrany počítať len s nemodernizovanými bojovými vozidlami pechoty BVP-2, a to až do ukončenia ich technickej životnosti v roku 2020. Po roku 2020 budú všetky BVP-2 nahradené moderným typom bojového obrneného vozidla. Technický život týchto vozidiel je 20 rokov od ich uvedenia do prevádzky. Na pôsobenie v operáciách medzinárodného krízového manažmentu však tieto prápory už budú vyzbrojené ľahkými taktickými viacúčelovými vozidlami. „Všetky BVP-1 týchto práporov sa postupne vyradia z používania a zaradia sa do prebytočnosti,“ uvádza sa v materiáli.

Obmena, resp. modernizácia výzbroje, techniky a materiálu nad rámec kapitoly MO SR by si mala podľa odhadov vyžiadať 3,3 miliardy eur, pričom ročne by to malo byť 330 až 360 miliónov eur. Na obrnené autá by z toho malo ísť 2,27 miliardy eur, letectvo by si vyžiadalo takmer 800 miliónov eur, pričom na cvičné lietadlá by to bolo 180 miliónov, vrtuľníky 490 miliónov a dopravné lietadlá 126 miliónov eur.

O slovenských vojenských stíhačkách MiG-29 sa dočítate aj na:

Slovenské MiGy-29 prvý raz medzi elitnými Tigrami

Rádiolokačná technika si podľa návrhu vyžiada 224 miliónov eur a prostriedky protivzdušnej obrany 10 miliónov eur. V materiáli je poznámka, že v prípade rozhodnutia o obnove pred ukončením životnosti stíhačiek MiG-29 bude potrebných ďalších približne 1,5 miliardy eur, čo v horizonte 10 rokov predstavuje asi 150 miliónov eur ročne. Z armádnej výzbroje sa z hlavnej bojovej techniky postupne vyradí 30 tankov T-72, 82 bojových vozidiel pechoty BVP-1, jeden vrtuľník Mi-8, šesť Mi-2, osem Mi-24 a systém protivzdušnej obrany S-300.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia