V električkovom tuneli finišujú stavebné práce

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Tunel
Foto: SITA/Michal Burza

BRATISLAVA 16. mája (WEBNOVINY) – V rekonštruovanom električkovom tuneli pod Bratislavským hradom finišujú hlavné stavebné práce. Pre agentúru SITA to uviedol predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava (DPB) Branislav Zahradník. Rekonštrukcia za 8,3 mil. eur pokračuje podľa schváleného harmonogramu, do konca mája by mala byť ukončená. Následne by sa mala začať kolaudácia. „Ak prebehne optimálne v lehotách, ktoré ukladá zákon, tak už v lete by sme mohli zaradiť električkovú dopravu do tunela,“ povedal Zahradník.

Komplexná rekonštrukcia takmer 800-metrov dlhého tunela sa začala približne v máji minulého roka. Jej kľúčovými komponentmi bolo najmä uloženie vysokotlakového vodovodného potrubia do kolektora pod električkovú trať a nová výstavba električkovej trate, vrátane trakčného vedenia. Obnovou prešla aj úniková chodba smerom na Palisády či celý bezpečnostný systém, ktorý sa mal priblížiť štandardom EÚ. Nastavený by mal byť tak, aby bola v akejkoľvek krízovej situácii zaistená bezpečnosť cestujúcich. Pribudol tiež trvalý kamerový systém s ďalšími bezpečnostnými prvkami, osvetlenie tunela, moderný signalizačný systém a nová vzduchotechnika. Tunel by mal byť zároveň zabezpečený proti zatekaniu, vybudované sú drenážové odtokové kanály. Po otvorení tunela by sa mala zvýšiť aj rýchlosť električiek. Tá bola v posledných mesiacoch pred jeho zatvorením znížená na 10 km/h.

Dopravný podnik sa podľa Zahradníka do budúcnosti nebráni ani vízii akéhosi výťahu, ktorý by mohol premávať z tunela na hradné nádvorie. Podľa neho by to bolo atraktívne pre cestovný ruch v meste, ale či by to bolo reálne a najmä bezpečné, by mala preveriť štúdia. „Z hľadiska mestskej hromadnej dopravy je tunel takisto dôležitá dopravná tepna. Máme záujem, aby tadiaľ električková doprava plynulo premávala,“ povedal Zahradník. Vedenie podniku si však vie predstaviť, že by sa tam časom zriadila jedna zastávka pre výťah smerom z centra mesta. Zastavovali by tu však len niektoré spoje a len vo vybraných časoch počas turistickej sezóny, aby to nekomplikovalo dopravu. „Aby sa to mohlo povoliť, musel by sa zmeniť projekt, lebo teraz sa s tým nepočíta. A mali by sa urobiť stavebné úpravy, ktoré by to umožnili. Ale experti musia povedať, či je to z hľadiska bezpečnosti možné,“ dodal Zahradník. Pohyb osôb v tuneli bude totiž aj po rekonštrukcii zakázaný.

Tunel bol vybudovaný v rokoch 1943 až 1949 ako cestný tunel. Vo vojnových rokoch sa predpokladalo jeho využitie aj ako protilietadlového krytu, čomu zodpovedá usporiadanie podzemných priestorov súvisiacich s tunelom. V tuneli boli vybudované tri obojstranné výklenky, tiež úniková chodba ústiaca na Palisády a chodba s rozšírenými priestormi pri východnom portáli s vyústením do svahu východnej časti hradného vrchu. Posledná väčšia rekonštrukcia tunela sa uskutočnila v 80. rokoch, pričom cieľom bola zmena využitia tunela z cestného na električkový tunel.

SITA

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Branislav Zahradník