Pilot Airbusu vysvetľuje, ako mohol kopilot vymknúť kapitána

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Lietadlo
Foto: SITA/AP

BRATISLAVA 26. marca (WEBNOVINY) – Vyšetrovatelia utorňajšej havárie Airbusu A320 vo francúzskych Alpách vo štvrtok informovali, že podľa údajov z čiernej skrinky, kopilot s lietadlom havaroval úmyselne. Kapitán odišiel na toaletu a už sa do pilotnej kabíny nedostal. Prečo je tomu tak, a ako je chránený kokpit, pre agentúru AP vysvetlil pilot, ktorý už šesť rokov pravidelne lieta takýmto typom stroja.

Kokpit má zabezpečenie v prípade, že jeden z pilotov sa počas letu stane neschopným riadiť lietadlo, zatiaľčo druhý je mimo kabíny. Začal svoje rozprávanie o zabezpečení pilotnej kabíny. „Za normálnych okolností, keď sa niekto snaží dostať dovnútra kabíny kokpit požaduje prístup. Podľa kamery sa pilot môže rozhodnúť, či prijme alebo odoprie prístup do kabíny.“

Obrazom: Havária lietadla spoločnosti Germanwings

„Pokiaľ z kabíny nevyjde žiadna odpoveď, môže člen letovej posádky zadať núdzový kód a znova žiadať o prístup. Ak odpoveď na žiadosť stále neprichádza, dvere sa samostatne otvoria po tridsiatich sekundách. Neotvoria sa jedine v prípade, pokiaľ pilot odmietne prístup do kokpitu,“ vysvetľuje pilot, ktorý si neželal byť menovaný, pretože nechce zasahovať do vyšetrovania tragédie.

Nemenovaný pilot hovorí, že letecké spoločnosti v Európe, nie sú povinné mať dvoch ľudí v kokpite za všetkých okolností. Od 11. septembra 2001 sa však v USA prijal štandardný pracovný postup v prípade, že jeden z pilotov opustí kabínu, napríklad na toaletu.

Vtedy musí letuška zaujať svoje miesto v kokpite, pre podobný prípad nevoľnosti pilota. New York Times citoval nemenovaného vyšetrovateľa, ktorý tvrdil, že keď niekto klope na dvere kokpitu a nedostane odpoveď, musí klopať silnejšie. „Žiadna odpoveď, nikdy nie je odpoveď,“ povedal vyšetrovateľ.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie GermanwingsWBN