Tínedžer v Číne predal obličku, aby si mohol kúpiť iPad 2

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bez názvu
Foto: SITA/AP

Čínsky mladík, ktorý sa necháva oslovovať svojím priezviskom Zheng, sa priznal svojej matke, že po novom iPade 2 túžil tak veľmi, že keď zbadal inzerát ponúkajúci nemalú hotovosť za poskytnutie obličky, neváhal ani sekundu. „Chcel som si kúpiť iPad, ale nemal som dosť peňazí. Keď som surfoval po internete, našiel som inzerát, ktorý ponúkal 20- tisíc juanov (2150 eur) za darovanie obličky,“ uviedol 17-ročný chlapec, ktorý o svojich plánoch nikomu nič nepovedal. Po krátkej dohode s kupcom chlapec odcestoval do mesta Chēnzhōu v provincii Chu-nan, kde sa v miestnej nemocnici podrobil bolestivej operácii. Po troch dňoch strávených zotavovaním sa vrátil domov o 22 -tisíc juanov bohatší. Prídavok za odvahu, ktorý od inzerenta dostal, ho nesmierne potešil.

Bez názvu
Foto: SITA/AP

Elektronický predaj orgánov je v Číne údajne bežnou praktikou a to aj napriek snahám vlády o jeho zastavenie. Do Číny vraj bežne chodia aj zahraniční turisti na „transplantačnú turistiku“. Pri tom podľa oficiálnych štatistík v Číne každý rok potrebuje transplantáciu viac ako 10-miliónov ľudí, z ktorých potrebné orgány dostane menej ako 10-tisíc. To vedie k nezastaviteľnému čiernemu trhu s orgánmi, na ktorom sa obohacujú lekári i makléri.

Zhou však po návrate domov trpel komplikáciami a skutočnosť, že sa podrobil transplantácii, nevedel pred mamou skrývať. „Domov sa vrátil s novým notebookom a sadou Apple. Chcela som vedieť, odkiaľ na to zobral financie a nakoniec sa priznal, že predal jednu obličku,“ povedala Zhouova mama, ktorú pohľad na synovu čerstvú jazvu poriadne nahneval. Ihneď sa rozhodla kontaktovať políciu, ale telefóny troch agentov, s ktorými neplnoletý Zhou komunikoval, boli vypnuté. Nemocnica, v ktorej sa zákrok odohral, priznala, že časť urologického oddelenia patrí súkromnému podnikateľovi, no samotnú operáciu poprela. Prípad vyvolal v Číne veľký ohlas – viac ako transplantácia orgánov u neplnoletých verejnosť zaujal „materializmus modernej Číny“. Produkty ako iPhone či iPad sú u mladých Číňanov symbolom bohatstva a dobrého vkusu a pri uvedení nových technológií na trh možno pred obchodmi vzhliadnuť dlhé rady záujemcov. Hranice, za ktoré sa na získanie nového produktu oplatí ísť, si však každý určuje sám.

www.telegraph.co.uk

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať