Užívatelia hier a aplikácií v mobiloch budú lepšie chránení

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Hra mobil aplikacia
Foto: SITA/AP

BRATISLAVA 18. júla (WEBNOVINY) – Ochranu spotrebiteľov pri online hrách zvyšuje spolupráca Európskej komisie a členských štátov. Ako ďalej informovala EK, spolu s vnútroštátnymi orgánmi spojili sily v reakcii na veľký počet sťažností v krajinách EÚ. Tie sa týkali nákupov v rámci aplikácií v prípade online hier a najmä neplánovaných nákupov deťmi.

„Ide vôbec o prvý takýto postup pri presadzovaní dodržiavania práva v EÚ, v ktorom vnútroštátne orgány spojili sily s Európskou komisiou. Som rád, že prináša hmatateľné výsledky,“ uviedol komisár EÚ pre spotrebiteľskú politiku Neven Mimica.

Firmy nemajú zavádzať spotrebiteľov

Podľa podpredsedníčky EK Neelie Kroesovej je nákup v rámci aplikácií legitímnym modelom podnikania, ale je nevyhnutné, aby výrobcovia aplikácií pri vývoji nových podnikateľských modelov poznali a rešpektovali právne predpisy EÚ. Koncom minulého roka adresovali vnútroštátne orgány zo siete pre spoluprácu v oblasti ochrany spotrebiteľa spoločné vyhlásenie spoločnostiam Apple, Google a Európskej federácii interaktívnych programov.

Od zástupcov odvetvia okrem iného žiadali, aby hry prezentované ako bezplatné, nezavádzali spotrebiteľov, pokiaľ ide o skutočné náklady, ktoré s nimi súvisia. Taktiež požadovali, aby spotrebitelia boli riadne informovaní o podmienkach platby za nákup, a aby takáto platba nebola v režime automaticky predvoleného nastavenia úhrady bez výslovného súhlasu spotrebiteľov.

Google zavedie zmeny

Spoločnosť Google sa rozhodla zaviesť podľa EK niekoľko zmien. „Ich realizácia už prebieha a bude trvať do konca septembra 2014,“ konštatovala komisia. Patrí k nim nepoužívanie slova bezplatný v prípade hier, ktoré obsahujú nákup v rámci aplikácií, vypracovanie konkrétnych pokynov pre firmy vyvíjajúce aplikácie v snahe zabrániť priamemu nabádaniu detí. Google taktiež upravil svoje predvolené nastavenia tak, aby v prípade, že sa tieto nastavenia nerozhodne spotrebiteľ zmeniť, podliehala každá platba za nákup v rámci aplikácie jeho súhlasu.

Firma Apple zatiaľ nepredložila žiadne konkrétne a okamžité riešenia problémov, ktoré súvisia najmä s autorizáciou platieb, no zástupcovia spoločnosti sa podľa EK vyjadrili, že tieto problémy chcú riešiť. „Napriek tomu neposkytli žiaden reálny záväzok ani termín, dokedy firma potrebné zmeny v budúcnosti zrealizuje. Orgány zo siete pre spoluprácu v oblasti ochrany spotrebiteľa budú aj naďalej od firmy Apple žiadať, aby predložila konkrétne detaily k požadovaným zmenám a aby tieto zmeny zrealizovala v súlade so spoločným vyhlásením,“ upozornila EK.

Orgány členských štátov na presadzovanie práva a EK zároveň vyzvali združenia firiem vyvíjajúcich online hry a ich platformy, aby zvážili konkrétne opatrenia, ktoré môžu prijať v snahe riešiť problémy uvedené v spoločnom vyhlásení.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie AppleEK Európska komisiaGoogle