Astronómovia objavili diamantovú planétu

WASP 12b
Objekt WASP-12b - jeden z kandidátov na diamantovú planétu. Foto: NAS/JPL-Caltech

BRATISLAVA 26. augusta (WEBNOVINY) – Zvláštna diamantová planéta pravdepodobne obieha okolo pulzaru J1719-1438. Podivná planéta, ktorá tento pulzar s priemerom okolo 20 kilometrov, no s 1,4-násobkom hmotnosti nášho Slnka, obieha raz za 130 minút, je približne 5-krát väčšia než naša Zem a paradoxne tritisíc krát väčšia, než jej materská hviezda, navyše má obrovskú hustotu. Práve kvôli nej sa vedci domnievajú, že uhlík, ktorý ju prevažne tvorí, musí byť kryštalický, a je teda vlastne diamantom. Celý systém obieha vo vzdialenosti približne 4000 svetelných rokov od nášho Slnka a jeho objavitelia na čele s Matthewom Bailesom zo Swinburn University v Melbourne o ňom informovali prostredníctvom časopisu Science.

O diamantových planétach sa špekuluje prakticky už od začiatku tohto tisícročia. Ak pri prvotnom formovaní planét z prachoplynového oblaku je prebytok uhlíku alebo málo kyslíku, tak do podoby planéty kondenzuje práve uhlík a nie oxidy kremíku. Uhlík ako grafit mení svoju štruktúru na diamant pri vysokom tlaku a teplote, čo sú podmienky, ktoré sú pri formovaní planét zväčša zachované. Takže vo vesmíre by mohlo existovať relatívne veľké množstvo telies, ktorých vnútro, alebo aj kilometre hrubú vrstvu plášťa tvorí diamant.

Jedným z prvých kandidátov na diamantovú planétu boli v roku 2005 objekty obiehajúce okolo pulzaru PSR1257+12, naopak, jednou z posledných diamantových planét môže byť WASP-12b, obiehajúca hviezdu WASP-12 približne raz za deň. Celý systém je od nás vzdialený 600 miliónov svetelných rokov a diamantová planéta bola detekovaná minulý rok. Veľká blízkosť planéty k materskej hviezde spôsobuje, že tá ju postupne „požiera“, takže jej zostáva ešte približne 10 miliónov rokov života.