Vedci objavili v Galaxii dosiaľ najstaršie známe hviezdy

Mliecna draha galaxia vesmir
Vesmír skrýva množstvo neprebádaných tajomstiev. Foto: SITA/AP

Sydney 15. novembra (WebNoviny.sk) – Austrálski astronómovia oznámili, že objavili najstaršie hviezdy, aké sú ľudstvu známe. Novoobjavené hviezdy sa podľa vedcov z Národnej austrálskej univerzity (ANU) v Canberre sformovali 300 miliónov rokov po zrode vesmíru, píše agentúra DPA. „Tieto hviezdy sa vytvorili ešte pre vznikom Galaxie, ktorá postupne narástla okolo nich.

Patria medzi najstaršie prežívajúce hviezdy vo vesmíre a určite sú to najstaršie hviezdy, aké sme kedy videli,“ uviedla Louise Howesová z ANU, hlavná autorka štúdie publikovanej v žurnále Nature.

„Tieto hviezdy majú prekvapujúco nízku hladinu uhlíka, železa a iných ťažkých prvkov, čo naznačuje, že prvé hviezdy možno nevybuchli ako normálne supernovy,“ dodala Howesová.

Vedúci projektu Martin Asplund uviedol, že objav takýchto vzácnych hviezd medzi miliardami iných je ako „nájsť ihlu v kope sena“. Výskumný tím preveril špeciálnym teleskopom SkyMapper približne päť miliónov hviezd, z ktorých vybral najčistejšie a najstaršie. Tie boli následne ďalej podrobne študované pomocou ďalšieho teleskopu v Austrálii a Magellanovho teleskopu v Čile, čím sa spresnilo ich zloženie.