Registrácia  |   Prihlásenie Podnikám.skNajky.skDámskaJazda.skByvaniejehra.skCestujsi.skZdravoteka.sk

WebNoviny

Meniny má: Zora

Počasie na dnes:

Zdielať na:

Ľudstvo vstúpilo do novej geologickej epochy, tvrdia vedci

Autor: SITA, 10. januára 2016 15:11
Epochu nazvanú antropocén, ktorá sa podľa mnohých odborníkov začala v polovici 20. storočia, spustila výrazná činnosť ľudstva.
zemeguľa Antropocén sa podľa niektorých odborníkov začal už v polovici 20. storočia, ktoré charakterizuje takzvané Veľké zrýchlenie. Foto: Ilustračné, SITA/AP
BRATISLAVA 10. januára (WebNoviny.sk) - Ľudstvo vstúpilo do novej geologickej epochy nazvanej antropocén. Tvrdí to medzinárodná skupina vedcov v štúdii publikovanej v magazíne Science. Ako v nej odborníci uviedli, nová epocha nahrádza predošlú známu pod názvom holocén, ktorá sa začala pred približne 12-tisíc rokmi. Nová epocha je pritom prvá, za ktorej vznikom stojí samotné ľudstvo.

Antropocén podľa vedcov spustila činnosť ľudstva, ktorá sa výrazne podpísala na zmenách na 4570 miliónov rokov starej Zemi. Podľa viacerých odborníkov z tímu, táto epocha sa začala už v polovici 20. storočia, ktoré charakterizuje takzvané Veľké zrýchlenie.

Je to obdobie, keď sa zrýchlili rozširovanie ľudskej populácie a jej spotreba zemských zdrojov. Zároveň sa výrazne začali používať hliník, betón a plasty. Ďalším spúšťačom tejto epochy môžu byť aj testy nukleárnych zbraní, ktoré rozniesli rádioaktívne častice po celej planéte. Vedci tvrdia, že následky všetkých týchto aktivít budú viditeľné v sedimentoch a horninách aj o milión rokov.

Štúdia vytvorená pracovnou skupinou, ktorú poverila Medzinárodná komisia pre stratigrafiu, je pritom výsledkom skúmania odborníkov. Jej hlavným zistením je, že environmentálne zmeny spôsobené ľudskou činnosťou sú natoľko rozšírené a dostatočne sa odlišujúce, aby získali osobitnú klasifikáciu.

"Štúdia sa pozerá na veľkosť zmien, ktoré ľudstvo urobilo na tejto planéte," vysvetlil člen tímu Colin Waters. "V rámci pracovnej skupiny, a to máme 37 členov, myslím, že väčšina z nich súhlasí, že žijeme v intervale, ktorý by sme mali nazývať antropocén," doplnil. Odborníci sa teraz začnú sústrediť na vypracovanie konečných odporúčaní. O tom, či sa antropocén stane oficiálnou epochou v rámci rozdelenia geologických období, rozhodnú členovia Medzinárodnej komisie pre stratigrafiu.

Informácie pochádzajú z webových stránok www.bbc.com a www.sciencemag.org.

Pridajte sa k nám na Facebooku

Anketa
Súhlasíte s návrhom zákona, aby boli obchody na Slovensku počas sviatkov zatvorené?
Áno, je to veľmi dobrý nápad