Registrácia  |   Prihlásenie Podnikám.skNajky.skDámskaJazda.skByvaniejehra.skCestujsi.sk

WebNoviny

Meniny má: Jarolím

Počasie na dnes:

Zdielať na:

Tím astronómov objavil najvzdialenejšiu známu galaxiu

Autor: SITA, 4. marca 2016 12:53
Galaxia GN-z11 je od Zeme vzdialená 13,4 miliardy svetelných rokov.
Objavil najvzdialenejšiu známu galaxiu Foto: SITA/AP

BRATISLAVA 4. marca (WebNoviny.sk) - Medzinárodný tím astronómov na čele s Pascalom Oeschom z Yale University objavil najvzdialenejšiu známu galaxiu, ktorej vek určili na 13,4 miliardy rokov, čo je iba 400 miliónov rokov po Veľkom tresku. Galaxia s názvom GN-z11 sa nachádza v súhvezdí Veľká medvedica a vedci ju objavili a zmerali pomocou Hubblovho vesmírneho ďalekohľadu. Ide zároveň o najvzdialenejší známy vesmírny objekt. Predchádzajúci rekord držala galaxia EGSY8p7 vzdialená od Zeme 13,2 miliardy svetelných rokov.

"Podarilo sa nám spraviť veľký krok späť do minulosti, ďalej než sme si mysleli, že sa dá s Hubblovým teleskopom. Galaxiu GN-z11 vidíme v období, keď mal vesmír iba tri percentá jeho súčasného veku," uviedol Oesch, ktorý spolu s kolegami najprv odhadol vzdialenosť tejto galaxie prostredníctvom Hubblovho a Spitzerovho teleskopu a následne ju presnejšie zmerali pomocou kamery WFC-3, ktorá je súčasťou Hubblovho teleskopu. Túto kameru použili na takúto vzdialenú galaxiu vôbec po prvý raz.

Vzdialenosť galaxie od Zeme vypočítali pomocou analýzy jej farby. Rozpínanie vesmíru spôsobuje, že sa objekty v ňom od seba vzďaľujú, čím sa predlžujú vlnové dĺžky svetla. Dôsledkom toho je, že sa vzdialené objekty zdajú byť červenšie, než v skutočnosti sú. Astronómovia tieto zmeny farby hodnotia na škále zvanej červený posun, pričom pri GN-z11 zistili hodnotu 11,1. "Pre Hubblov teleskop je to obrovský úspech. Prekonal tak všetky predchádzajúce vzdialenostné rekordy, ktoré dlhé roky držali oveľa väčšie teleskopy nachádzajúce sa na Zemi. Tento nový rekord bude pravdepodobne v platnosti až do spustenia Vesmírneho ďalekohľadu Jamesa Webba," dodal Pieter van Dokkum z Yale University. Vedci o svojom objave vydajú článok v časopise The Astrophysical Journal.

Informácie pochádzajú z webstránok hubblesite.org a www.bbc.com.

Pridajte sa k nám na Facebooku

Anketa
Učitelia prešli zo štrajkovej pohotovosti do stupňovaného štrajku. Myslíte si, že oprávnene?
Áno, za svoju prácu by mali byť určite lepšie ohodnotení a aj do školstva by malo ísť viac peňazí