Planét ako Zem je vo vesmíre omnoho viac

Zem
Foto: SITA/AP

BRATISLAVA 29. októbra (WEBNOVINY) – Americkí vedci zistili, že menšie planéty podobné Zemi sú oveľa častejšie ako giganty veľkosti Jupitera. Obývateľných planét môže byť teda viac, než sa doteraz myslelo. Planéty, ktoré sa svojou veľkosťou blížia Zemi, obiehajú podľa štúdie zverejnenej v časopise Science okolo každej štvrtej hviezdy podobnej Slnku. „Podľa týchto údajov sa v našej galaxii, v ktorej je okolo 200 miliárd hviezd, vyskytuje minimálne 46 miliárd planét veľkosti Zeme a to nezahŕňa planéty, ktoré obiehajú hviezdy príliš ďaleko na to, aby boli obývateľné,“ vyjadril sa Geoff Marcy z University of California, ktorý sa podieľal na výskume.

Vedci skúmali pomocou Keckových teleskopov na Havaji 166 hviezd v blízkosti našej slnečnej sústavy. Hľadali planéty veľkosti troj- až tisícnásobku hmotnosti Zeme. Zistili, že stredne veľké planéty podobné Neptúnu a Uránu obiehajú okolo 6,5 percenta hviezd. Okolo ďalších 11,8 percenta hviezd obiehali takzvané super-Zeme, ktoré sú len tri až desaťkrát väčšie ako naša planéta. Z týchto údajov vedci vypočítali, že 23 percent hviezd podobných Slnku v našej galaxii má planéty veľké ako Zem. „Planéty veľkosti Zeme sú v našej galaxii ako zrná piesku na pláži – sú všade,“ povedal spoluautor štúdie Andrew Howard z University of California. Výsledky naznačujú, že v Mliečnej dráhe by mohli byť potenciálne obývateľné planéty pomerne bežné.

Ak je tam niekde život, existuje najpravdepodobnejšie na terestriálnych planétach ako je naša Zem. Takže, ak je tam viac takýchto planét, vyzerá byť pravdepodobnejšie, že niekde je tam aj život,“ povedal Howard.

Podobný výskum našej galaxie robí družica Kepler Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA). Očakáva sa, že prvú planétu skutočne podobnú Zemi by mala nájsť v nasledujúcich niekoľkých rokoch.

Informáciu zverejnila agentúra AFP a webová stránka www.bbc.co.uk.