Meteorický roj Leonidy dosiahne v pondelok maximum

Meteorický roj Perzeíd
Do našej atmosféry vlietali tisícky úlomkov vesmírnych telies, ktoré bolo možné pozorovať voľným okom ako meteory. Foto: nasa.gov

BRATISLAVA 16. novembra (WEBNOVINY) – Meteorický roj Leonidy dosiahne maximum svojej činnosti v pondelok 17. novembra o 23:00.

Za dobrých pozorovacích podmienok bude možné vidieť za hodinu asi 15 meteorov. Pomenovanie roja vzniklo podľa súhvezdia Lev, kde sa nachádza radiant, miesto, odkiaľ meteory zdanlivo vylietavajú. Pozorovacie podmienky sú podľa Slovenského zväzu astronómov pomerne dobré.

Meteory sú mimoriadne rýchle

Leonidy sú pozorovateľné od 6. do 30. novembra, no najvyššia aktivita je len niekoľko dní okolo maxima. Meteory sú mimoriadne rýchle, dosahujú rýchlosť až 71 kilometrov za sekundu, a tohto roku bude pravdepodobne pozorovaných niekoľko podružných maxím, pričom to posledné predpovedali astronómovia až na 21. novembra v dopoludňajších hodinách.

Materským telesom roja je periodická kométa 55P/Tempel-Tuttle, ktorú objavil 19. decembra 1865 Ernst Wilhelm Liebrecht Tempel v Marseille a nezávisle 6. januára 1866 Horace Parnell Tuttle v Cambridgei.

Jej obeh okolo Slnka trvá 33,24 roka, posledný prechod kométy perihéliom bol 3. marca 1998. Vzdialenosť obežných dráh Zeme a kométy sa mení. Súvis medzi Leonidami a touto kométou publikoval v roku 1867 Giovanni Virginio Schiaparelli. Rozloženie meteoridov pozdĺž dráhy je nerovnomerné a teda aj aktivita roja je značne premenlivá.

10-tisíc meteorov v roku 1999

Mimoriadne dobrá predpoveď bola v roku 1998, no maximum malo byť pozorované len vo východnej Ázii. Viaceré expedície, aj s ohľadom na počasie, boli v Mongolsku a Číne. Predpoveď však bola nepresná, maximum roja sa oneskorilo. Očakávaný meteorický dážď nenastal. Maximum bolo pozorované na Slovensku 17. novembra v skorých ranných hodinách, vyvolalo veľký záujem verejnosti, frekvencia mimoriadne jasných meteorov dosiahla 300.

Spresnené výpočty pre ďalšie roky už boli správne a znamenali prelom v predpovediach meteorickej astronómie. V roku 1999 nastal meteorický dážď s frekvenciou 3 400 a krátkodobo dosahoval takmer 10-tisíc meteorov, mimoriadne úspešná bola aj slovenská expedícia v Španielsku.

Ostatné vysoké frekvencie tohto meteorického roja pozorovali v rokoch 2001 a 2002, odvtedy počty meteorov neprekročili 30 – 100 meteorov za hodinu. Meteorický dážď nie je predpovedaný ani pri ďalších dvoch návratoch kométy do perihélia a tak vysoká aktivita bude najskôr až koncom tohto tisícročia. Pozorovanie meteorov sústreďuje Medzinárodná meteorická organizácia (International Meteor Organization).

Informácie agentúre SITA poskytol Pavol Rapavý zo Slovenského zväzu astronómov.