Galaxie umierajú pomalým zadusením sa

Mliecna draha galaxia vesmir
Vesmír skrýva množstvo neprebádaných tajomstiev. Foto: SITA/AP

BRATISLAVA 15. mája (WEBNOVINY) – Príčinou zastavenia tvorby nových hviezd v galaxii je jej pomalé zadusenie sa. Tvrdia to vedci z University of Cambridge a Royal Observatory Edinburgh, ktorí sledovali tisícky živých a mŕtvych galaxií, aby určili, čo v nich spôsobuje ukončenie formovania nový hviezd, čiže smrť. Výsledky štúdie zverejnili v magazíne Nature.

Dve hypotézy

Astronómovia porovnávali 23-tisíc červených pasívnych galaxií a štyritisíc modrých galaxií, ktoré stále tvoria nové hviezdy. V mŕtvych galaxiách objavili vysoké hodnoty kovov, ktoré vznikajú počas tvorby hviezd. „Kovy sú silný indikátor histórie tvorby hviezd. Čím viac hviezd galaxia vytvorila, tým viac kovu vidíte,“ vysvetlil hlavný autor štúdie Yingjie Peng. „Čiže analýza úrovne hodnoty v mŕtvych galaxiách by nám mala určiť, ako zomreli,“ doplnil.

Vedci stanovili dve hypotézy. Podľa prvej sa z galaxie náhle vytratili chladné plyny potrebné na formovanie hviezd. V druhej sa vedci nazdávali, že prísun týchto plynov sa zastavil, no galaxia pokračovala vo formovaní hviezd míňajúc zvyšky plynov. „Zistili sme, že pri určitej hviezdnej hmote, objem kovov v mŕtvej galaxii je výrazne vyšší ako u živých galaxií,“ vysvetlil spoluautor štúdie Roberto Maiolino.

Presvedčivý dôkaz

„To nie je to, čo by sme očakávali pri náhlom odstránení plynu. Viac to súhlasí so scenárom dusenia sa,“ doplnil. Proces udusenia sa galaxie pritom podľa vedcov trvá štyri miliardy rokov. Toľko je aj rozdiel vo veku živých a mŕtvych galaxií.

Toto je prvý presvedčivý dôkaz o tom, že galaxie umierajú zadusením sa,“ povedal Peng. „Čo však nasleduje, je zistenie, čo ho spôsobuje. V podstate vieme príčinu smrti, ale nevieme, kto je vrah, hoci pár podozrivých máme,“ vyjadril sa vedec.

Informácie pochádzajú z webstránok www.bbc.com a www.astronomy.com.