Oceán na Saturnovom mesiaci Enceladus je pod celým povrchom

Enceladus
Vedci by chceli vyslať ďalšiu sondu, ktorá by skúmala iba Saturnov mesiac Enceladus. Foto: Ilustračné, SITA/AP

BRATISLAVA 17. septembra (WebNoviny.sk) – Oceán pod ľadovým povrchom Saturnovho mesiaca Enceladus je podľa vedcov oveľa väčší, než pôvodne predpokladali. Vyplýva to z analýzy snímok sondy Cassini, vďaka ktorým odborníci objavili mierne kmitanie tohto mesiaca, ktoré je podľa nich dôkazom, že tekutý oceán sa musí nachádzať pod celým povrchom.

V oceáne by sa mohli vyskytovať živé organizmy

„Ak by boli povrch a jadro pevne spojené, tak by bolo toto kmitanie omnoho menšie, než v skutočnosti je. To dokazuje, že medzi jadrom a povrchom musí byť globálna vrstva tekutiny,“ uviedol Matthew Tiscareno zo SETI Institute, ktorý spolu s kolegami publikoval túto teóriu v časopise Icarus. Ide zatiaľ o najpresvedčivejší dôkaz, že oceán na Encelade sa nenachádza iba v niektorých oblastiach, ale pod celým povrchom.

Tento poznatok zvyšuje pravdepodobnosť, že by sa v tomto oceáne mohli vyskytovať aj živé organizmy. Sonda Cassini totiž už skôr v ľadových gejzíroch objavila rôzne soli a organické molekuly. Vedci by preto chceli vyslať ďalšiu sondu, ktorá by skúmala iba tento mesiac. Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) ani Európska vesmírna agentúra (ESA) však takúto misiu zatiaľ neplánujú.

Sonda Cassini objavili nový Saturnov prstenec

Cassini je planetárna sonda určená na prieskum Saturnu, jeho prstencov a mesiacov. Na jej vývoji sa podieľali americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA), Európska vesmírna agentúra (ESA) a Talianska kozmická agentúra (ASI). Cassini, ktorej súčasťou bola aj atmosférická sonda Huygens, vyniesla do vesmíru z mysu Canaveral na Floride raketa Titan IV-B/Centaur 15. októbra 1997. Na obežnú dráhu Saturnu bola navedená 1. júla 2004.

Počas jej misie sa jej napríklad podarilo objaviť nový Saturnov prstenec alebo zistiť, že Saturnov druhý najväčší mesiac Rhea má atmosféru tvorenú kyslíkom a oxidom uhličitým. Sonda Huygens pristála 14. januára 2005 na mesiaci Titan a spravila tam približne 700 fotografií, z ktorých sa však na Cassini podarilo odoslať len polovicu. Misia sondy Cassini sa mala pôvodne skončiť už v roku 2008, neskôr ju však predĺžili do roku 2010 a následne až do roku 2017.

Informácie pochádzajú z webstránky www.bbc.com a archívu agentúry SITA.