Človek rozumný možno opustil Afriku skôr

Homo_sapiens
Foto: primates.com

BRATISLAVA 20. septembra (WEBNOVINY) – Medzinárodný tím vedcov predstavil nové nálezy kamenných nástrojov starých približne 70 až 80-tisíc rokov, ktoré podľa nich predstavujú dôkaz, že človek rozumný (Homo sapiens) opustil Afriku skôr, než sa doteraz predpokladalo. Z doterajších výskumov založených na skúmaní DNA vyplýva, že k prvým migráciám z Afriky do Ázie prišlo najskôr pred 60-tisíc rokmi.

Tím Michaela Petragliu z University of Oxford objavil na Arabskom polostrove a v Indii množstvo kamenných nástrojov, predovšetkým hroty kopijí a škrabky. Väčšinu týchto nástrojov objavili vo vnútrozemí, z čoho vyplýva, že ľudia s najväčšou pravdepodobnosťou migrovali po súši a nie pomocou lodí. Aj keď sú oblasti, kde boli nástroje objavené, v súčasnosti väčšinou neobývateľné, v časoch prvých migrácií tam panovali úplne iné podmienky.

„Verím, že viaceré populácie ľudí opustili Afriku už v období pred 70 až 120-tisíc rokmi. Dôkazom týchto tvrdení sú kamenné nástroje, ktorých vek vieme zistiť,“ uviedol Petraglia počas Britského vedeckého festivalu, ktorý sa konal v dňoch 14. až 19. septembra na pôde Aston University v Birminghame. Aj keď existujú dôkazy, že iné druhy rodu Homo opustili africký kontinent ešte pred predkami dnešných ľudí, Petraglia tvrdí, že objavené nástroje vyrobili práve zástupcovia druhu Homo sapiens. Vedec si taktiež myslí, že datovanie migrácií len na základe výsledkov genetických štúdií nemusí byť presné, pretože tieto výskumy sú založené len na DNA súčasných ľudí.

Informácie zverejnila webová stránka news.bbc.co.uk.

SITA