Človek rozumný žil vo V. Ázii pred 100-tisíc rokmi

Homo_sapiens
Foto: primates.com

BRATISLAVA 27. októbra (WEBNOVINy) – Človek rozumný sa mohol dostať do Východnej Ázie omnoho skôr, ako sa predpokladalo, vyplýva to z najnovších zistení. Medzinárodný vedecký tím skúmal skamenelinu zubov a časti čeľuste, ktoré sa podarilo objaviť v južnej Číne už v roku 2007. Vedci v časopise PNAS uviedli, že úlomky patria druhu Homo sapiens, ktorý žil pred 100-tisíc rokmi. Štúdia pravdepodobne vyvolá protichodné reakcie, pretože predchádzajúce nálezy človeka rozumného vo Východnej Ázii boli najviac asi 50-tisíc rokov staré. Skamenené ľudské zvyšky sa podarilo nájsť na nálezisku Zhirendong.

Podľa amerického vedca Erika Trinkausa z Washington University v Saint-Louis, ktorý sa podieľal na štúdii, spomínaný objav naznačuje, že človek rozumný existoval v Ázii súčasne s našimi najbližšími ľudskými príbuznými – neandertálcami. Fosílne zvyšky objavil vedec Chang-Zhu Jin počas vykopávok na nálezisku v južnej Číne a dokázal tieto vzácne skameneliny odlíšiť od ostatných hodnotných fosílií. Podľa Trinkausa spomínané zvyšky vykazovali črty typické pre človeka rozumného – nižšie položenú čeľusť a odlišnú bradu. „Znamená to teda, že človek rozumný sa pred 100-tisíc rokmi dostal prinajmenšom do južnej Ázie,“ dodal vedec. Podľa jeho tvrdení zrejme existovalo niečo, čo umožnilo človeku rozumnému rozšíriť sa po južnej Ázii, no zároveň sa nedokázal dostať ďalej na sever Ázie alebo do Európy.

Informáciu zverejnila webová stránka news.bbc.co.uk.