Neandertálci sa živili aj rastlinami

Slnecnica.jpg
FreeImages.com

BRATISLAVA 28. decembra (WEBNOVINY) – Človek neandertálsky (Homo neanderthalensis) varil a konzumoval rastliny. Zistili to americkí vedci z The George Washington University a Smithsonian National Museum of Natural History, ktorí v zuboch neandertálcov objavili zvyšky tepelne spracovaných semien. Ide o vôbec prvý priamy dôkaz, že zástupcovia tohto vyhynutého druhu nekonzumovali iba mäsitú potravu.

Rozšírenú teóriu, že neandertálci sa živili iba mäsitou potravou, podporovali napríklad výsledky chemickej analýzy ich kostí, podľa ktorých títo ľudia takmer vôbec nekonzumovali potravu rastlinného pôvodu. Na základe týchto poznatkov niektorí vedci tvrdili, že neandertálci vyhynuli po tom, čo sa znížili počty veľkých cicavcov akými boli napríklad mamuty. Najnovšia štúdia zverejnená v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences je však s touto teóriou v rozpore. Vedci skúmali fosílie neandertálcov z Iraku a Belgicka a v ich zuboch našli zvyšky rastlinnej potravy, pričom niektoré boli tepelne upravené. Išlo napríklad o datľovníky, strukoviny alebo obilniny.

Už predtým sme našli na lokalitách s fosíliami neandertálcov peľové zrnká, ale pri nich nebolo isté, či pochádzali zo skonzumovaných rastlín alebo rastlín, na ktorých sa spalo. Teraz sme však objavili malé kúsky rastlín priamo v ústach neandertálcov, z čoho vyplýva, že sa živili aj rastlinnou potravou,“ uviedla Alison Brooks z The George Washington University, podľa ktorej predchádzajúce chemické analýzy kostí zamerané na hodnoty proteínov túto skutočnosť neodhalili, pretože vedci sa domnievali, že proteíny pochádzali z mäsitej potravy. „Mali sme tendenciu myslieť si, že veľmi vysoké hodnoty proteínov musia pochádzať z mäsa. Niektoré proteíny však môžu byť aj rastlinného pôvodu,“ dodala Brooks. Informácie pochádzajú webstránky bbc.co.uk/news.