Objavili planétu podobnú Zemi. Môže byť obývateľná

Gliese 581
Gliese 581 je novoobjavená planéta podobná Zemi. Foto: sciencedaily.com

BRATISLAVA 30. septembra (WEBNOVINY) – Americkí astronómovia z Kalifornskej univerzity v Santa Cruz a Carnegie Institution for Science objavili exoplanétu s podobnou veľkosťou ako Zem obiehajúcu okolo svojej materskej hviezdy vo vzdialenosti, ktorá je priamo uprostred takzvanej obývateľnej zóny. Ak sa tento objav potvrdí, pôjde o exoplanétu najpodobnejšiu Zemi a taktiež prvú, na ktorej by potenciálne dokázali prežiť ľudia.

Planéta s názvom Gliese 581g obieha okolo červeného trpaslíka Gliese 581, ktorý sa nachádza v súhvezdí Váhy vo vzdialenosti približne 20 svetelných rokov od Zeme. Novoobjavená planéta má hmotnosť približne trojnásobku až štvornásobku Zeme a doba jej obehu okolo materskej hviezdy je iba 37 dní.

Na základe jej hmotnosti sa vedci domnievajú, že ide o kamennú planétu s pevným povrchom. Ak by to bola pravda, jej priemer by predstavoval 1,2 až 1,4 priemeru Zeme a gravitácia by bola podobná ako na Zemi.

Na rozdiel od Zeme však Gliese 581g uviazla so svojou materskou hviezdou v takzvanej synchrónnej rotácii, čo znamená, že jedna jej časť je neustále otočená k hviezde a druhá od nej. Priemerná teplota povrchu planéty je podľa odborníkov v rozmedzí od -31 do -12 stupňov Celzia, pričom sa však výrazne mení medzi ohriatou a vychladnutou časťou. Najvhodnejšie podmienky na život sa pravdepodobne nachádzajú na rozhraní oboch častí.

Okrem Gliese 581g objavili astronómovia pri tejto hviezde aj ďalšiu planétu, ktorá dostala pomenovanie Gliese 581f. Celkovo sa tak počet známych exoplanét rotujúcich okolo Gliese 581 zvýšil na šesť, čo je po Slnečnej sústave vôbec druhý najpočetnejší planetárny systém. Objav oboch nových planét je výsledkom 11 rokov pozorovaní spektrometrom HIRES (High Resolution Echelle Spectrometer) v Keckovom observatóriu na Havaji.

Tento objav nám poskytuje veľmi presvedčivý dôkaz, že planéta Gliese 581g by mohla byť obývateľná. Skutočnosť, že sa nám ju podarilo objaviť tak rýchlo a relatívne blízko, znamená, že podobné planéty musia byť vo vesmíre veľmi bežné,“ uviedol astronóm Steven Vogt z Kalifornskej univerzity v Santa Cruz, ktorý spolu s kolegami zverejnil svoj objav v časopise The Astrophysical Journal.

Informácie pochádzajú z webovej stránky Sciencedaily.com.

SITA