Podľa vedcov bola väčšina dinosaurov bylinožravá

Bez názvu
Foto: SITA/AP

BRATISLAVA 21. decembra (WEBNOVINY/AFP) – Väčšina dvojnohých dinosaurov, o ktorých sa predpokladalo, že boli mäsožravce, sa v skutočnosti živila rastlinnou potravou, Tvrdia to americkí paleontológovia z Field Museum of Natural History v Chicagu. Lindsay Zanno a Peter Makovicky dospeli pomocou štatistickej metódy k záveru, že veľká časť z 90 skúmaných druhov theropodných dinosaurov bola bylinožravých. Týkalo sa to predovšetkým skupiny Coelurosauria, ktorá bola typická svojim primitívnym perím podobným srsti. Výsledky sú v rozpore s rozšíreným názorov paleontológov, že dinosaury z podradu Theropoda boli predátori.

Prostredníctvom analýzy sa vedcom podarilo zistiť, že 44 theropodných druhov sa živilo rastlinami. Navyše si myslia, že predchodcovia operených dinosaurov a moderných vtákov pravdepodobne sa prestali živiť mäsitou potravou už počas obdobia kriedy. Počas spomínaného obdobia, ktoré sa začalo asi pred 145 miliónmi rokov a skončilo pred 65 miliónmi rokov, existovalo také veľké množstvo bylinožravých dinosaurov, že mäsožravce ako Tyrannosaurus či Velociraptor boli „viac výnimkou ako pravidlom,“ uzavrela Zanno, ktorá spolu s Makovickým publikovala výsledky ich výskumu v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences.