Vlaky a autobusy treba financovať spoločne, tvrdí Most-Híd

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bez názvu
Vlakové spojenie Viedne a Bratislavy Foto: © Harald Eisenberger

BRATISLAVA 21. júna (WEBNOVINY) – Verejná osobná železničná a autobusová doprava by podľa poslanca NR SR Arpáda Érseka (Most-Híd) mala byť financovaná z jedného rozpočtového balíka. To by podľa neho umožnilo zabezpečiť lepšiu previazanosť oboch druhov dopravy a tiež ušetriť finančné prostriedky štátu.

V súčasnosti totiž štát dotuje železničnú osobnú dopravu vo verejnom záujme a samosprávne kraje zas podporujú prímestskú autobusovú dopravu.

Tlak ľudí sa bude stupňovať

Autobus
Foto: SITA/Marián Peiger

„Myslím si, že peniaze treba dať do jedného balíka a tak zabezpečiť dopravu,“ povedal v piatok na brífingu Érsek.

Ten, kto bude prideľovať peniaze na verejnú dopravu z jedného zdroja, bude podľa neho dohliadať na to, aby bol grafikon vytvorený tak, aby ľudia stihli prestúpiť z autobusu na vlak a pokračovať ďalej.

„V záujme občanov je vytvoriť najlacnejšie a najdostupnejšie možnosti cestovania. Treba do toho ísť, lebo bez zmeny nikdy nebudeme vedieť zosúladiť vlakovú dopravu s autobusovou,“ dodal.

Rezort dopravy navrhol vytvorenie dopravnej autority

Rozhodnúť o zmene spôsobu financovania verejnej dopravy by podľa neho mala vláda, resp. ministerstvo dopravy a vyjadriť by sa mali aj kraje. Tlak ľudí sa podľa neho bude stále stupňovať, pretože budú chcieť lacnejšiu, rýchlejšiu a bezpečnejšiu dopravu, čo môže zabezpečiť len nový systém financovania.

Ministerstvo dopravy dlhodobo tvrdí, že vzťah medzi autobusovou a vlakovou dopravou nie je optimálne nastavený. Vlaky a autobusy sú v rovnakom čase a smere bežne poloprázdne. „Preto sme ešte v auguste minulého roku navrhli riešenie v rámci dokumentu Strategický plán rozvoja verejnej osobnej dopravy SR do roku 2020,“ uviedla v piatok pre agentúru SITA vedúca oddelenia pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy Gabriela Jarošová.

Rezort navrhol vytvorenie dopravnej autority, resp. autorít na objednávanie služieb vo verejnom záujme v železničnej doprave, prímestskej autobusovej doprave a MHD. Dohodnúť sa snažia najmä s krajmi, ktoré objednávajú a platia verejnú autobusovú dopravu.

Regiojet
Foto: STUDENT AGENCY, s.r.o.

Prínosom je príchod RegioJet

Poslanec za Most-Híd sa vyslovil za väčšiu liberalizáciu vlakovej osobnej dopravy na ďalších tratiach, čo zlepší podmienky pre cestujúcich. Podľa neho treba osloviť dopravcov, ktorí budú prevážať ľudí na hlavnej trati Bratislava – Žilina – Košice, alebo im ponúknuť, aby prevádzkovali vlaky aj na menej vyťažených regionálnych tratiach, prípadne obnovili osobnú dopravu na tratiach so zastavenou premávkou.

„Treba to skúsiť a určite by na to bola aj kapacita. Pokiaľ nebude vlak roky premávať na určitej trati, tak ju rozkradnú a nezostane tam nič, len podvaly,“ tvrdí Érsek. Za prínos pre cestujúcich označil príchod súkromného prepravcu RegioJet, ktorý od marca 2012 s podporou štátu prevádzkuje vlaky na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno.

Železničná spoločnosť nevie efektívne hospodáriť

Podmienkou liberalizácie vlakovej dopravy je podľa rezortu dopravy ustálenie železničného grafikonu, vlakovej a autobusovej dopravy a dohoda so samosprávami. „Tento proces nemá pevne stanovený harmonogram, preto nie je možné povedať presný dátum, kedy sa tak stane. Naším cieľom je, aby tento zložitý proces prebehol bez zbytočných chýb a nedostatkov, a hlavne v prospech cestujúcej verejnosti,“ uzavrela Jarošová.

RegioJet začne v polovici decembra prevádzkovať na vlastné náklady, teda bez dotácie štátu, aj IC vlaky z Bratislavy cez Žilinu do Košíc. „Oceňujem, že od decembra by mal súkromný dopravca zabezpečovať aj vlakové spojenie na jednej z ťažiskových železničných osí Bratislava – Žilina – Košice. Práve preto, že to vie robiť lacnejšie, pohodlnejšie a efektívnejšie, je nevyhnutné poskytnúť možnosť prevádzkovať súkromnými dopravcami aj malé lokálne, regionálne trate, ktorými sa cestujúci môžu dostať k hlavným železničným ťahom,“ dodal Érsek.

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. podľa neho „nevie efektívne hospodáriť, pričom občanovi nedokáže ponúknuť výhodnú cenu ani primeranú kvalitu“.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Most-Híd