Škody po živelných pohromách dramaticky stúpajú. Odborníci pripomenuli, čo je najdôležitejšie pri správnom poistení

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Zemetrasenie na východe Slovenska
Dom poškodený po zemetrasení na východe Slovenska. Foto: archívne, www.facebook.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Globálne otepľovanie a klimatické zmeny sa v posledných rokoch významnejšie prejavujú aj v štatistikách škodovosti a kedysi pre nás nezvyčajné prírodné živly, ako tornádo či zemetrasenie, sa už objavujú aj u nás. Aj minulý rok podľa vyjadrení komerčných poisťovní potvrdil už niekoľkoročný trend, že škody následkom živlov každoročne stúpajú.

Ako pre agentúru SITA povedala hovorkyňa poisťovne Uniqa Beáta Lipšicová, živly sú čoraz intenzívnejšie a za krátky čas dokážu napáchať veľké škody.

Najškodovejší za posledných päť rokov

„Minulý rok bolo z tohto hľadiska najničivejšie zemetrasenie. Sme jednou z mála poisťovní na trhu, ktorá má zemetrasenie kryté v základnom balíku. Ďalším ničivým živlom bolo krupobitie, rovnako kryté v rámci základného balíka poistenia,“ skonštatovala Lipšicová.

Štatistiky Allianz – Slovenskej poisťovne ukázali, že vlaňajšok bol za posledných päť rokov najškodovejší. Riešila viac ako 11 500 poistných udalostí spôsobených prírodnými živlami, čo je medziročne o 185 % viac. Náklady za ne presiahli 16,8 milióna eur, čo je najviac za posledných päť rokov.

„Minulý rok nás živel jednoznačne preveril. V lete sme mali dve väčšie záplavy, spojené s povodňami, niekoľko silných búrok a v októbri zemetrasenie,“ skonštatoval riaditeľ odboru likvidácie poistných udalostí Allianz Dárius Nógl.

Zásadný nárast vo všetkých parametroch

Poisťovňa Uniqa v minulom roku vyplatila v rámci živelných pohrôm viac ako 1 200 poistných udalostí za vyše 4,7 mil. eur. Len škoda po zemetrasení, ktoré postihlo východ Slovenska, dosiahla podľa Lipšicovej takmer 3,5 mil. eur. Vo všetkých parametroch to bol podľa nej vlani medziročný zásadný nárast.

„Aj pre rast škôd po živelných pohromách záujem o poistenie nehnuteľností a zariadenia domácností každým rokom rastie a nárast sme zaznamenali aj minulý rok,“ doplnila Lipšicová.

Dôležité je správne nastavenie poistenia

Avšak dôležité podľa nej je, aby klienti mali poistenie nastavené správne. Teda poistiť nielen nehnuteľnosť, ale aj domácnosť. A je potrebné mať poistné sumy, ktoré zodpovedajú aktuálnym hodnotám. Okrem toho je tu podľa Lipšicovej inflácia.

Zvyšujú sa náklady na opravu alebo kúpu poškodených a zničených vecí, drahšia je aj cena práce a materiálu, takže priemerná výška škody sa časom zvyšuje. Druhou oblasťou, kde sa prejavuje inflácia, je aj adekvátna poistná suma, na ktorú je vhodné majetok poistiť.

Mnohí mali nehnuteľnosti podpoistené

„Napríklad dom, ktorý bol pred niekoľkými rokmi poistený na určitú hodnotu, by mal byť v súčasnosti poistený na vyššiu poistnú sumu, pretože za pôvodne dohodnutú sumu by dnes nebolo možné dom kompletne opraviť alebo postaviť – klient by bol podpoistený,“ vysvetľuje Lipšicová.

Nárast škôd po prírodných živloch a nákladov za ne potvrdzuje podľa Allianzu dôležitosť výberu poistných rizík aj výšky poistnej sumy.

„Po minuloročnom zemetrasení niektorí poistení zistili, že riziko zemetrasenia kryté ani nemajú. Iní mali svoje nehnuteľnosti podpoistené a po vzniku totálnej škody si nemohli zabezpečiť nehnuteľnosť rovnakých parametrov v rovnakej hodnote z poistného plnenia. Odporúčame pravidelne, aspoň raz za päť rokov, prehodnotiť svoju poistnú zmluvu a aktualizovať výšku poistnej sumy podľa reálnej hodnoty majetku,“ radí hovorkyňa Allianzu Lucia Strnad Muthová.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Beata LipšicováDárius NógliLucia Strnad Muthová
Firmy a inštitúcie Allianz - Slovenská poisťovňaUniqa poisťovňa