Test: Peugeot 208 1.4 VTi – Parlez-vous Slovaque?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Peugeot 208 1.4 VTi
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 15. novembra (WEBNOVINY) – Keď Peugeot predstavil model 207, v porovnaní s Peugeotom 206 to nebol až tak veľký skok, ako je tomu teraz pri prechode z Peugeotu 207 na nový model s nadväzujúcim označením 208. Peugeot 206 bol po dizajnovej stránke mimoriadne vydarený a získal si preto srdcia mnohých zákazníkov, najmä žien. „Dvesto-sedmička“ už bola trochu chlapskejšia. Auto pôsobilo o čosi drsnejšie, pričom aj jeho konštrukcia bola výrazne robustnejšia. Napriek tomu model 207 nebol tak úspešný ako legendárna „Dvesto-šestka“.

Teraz prichádza Peugeot do segmentu malých vozidiel opäť s novou generáciou tohto modelu, ktorého výroba taktiež prebieha v trnavskej továrni koncernu PSA. Tentokrát už ale mám dojem, že sa Peugeot na svojich chybách poučil a zistil, po čom presne zákazníci túžia. Jednoducho povedané, Peugeot 207 bol tak trochu prešľap a s modelom 208 akoby sa Peugeot vracal k populárnemu modelu 206. „Dvesto-osmička“ na mňa totiž pôsobí tak trochu ako ženské auto (v ružovkastej farbe, akú malo testované auto, obzvlášť), ale úplne novou dizajnovou filozofiou, vďaka ktorej má šancu zaujať aj pánov.

Interiér

Na dizajne nových Peugeotov môžete vidieť, že táto francúzska automobilka sa konečne vzdala svojho typického širokého úškrnu a prichádza s novou dizajnovou politikou. Peugeot 208 je však prvý model, ktorý prináša revolúciu aj v oblasti ergonómie interiéru. Ide totiž asi o jediné auto na svete, v ktorom sa nepozeráte na prístrojovú dosku cez „dieru“ vo volante, ale ponad volant.

Peugeot 208 1.4 VTi
Foto: Ondrej Rabatin

Prečo sa konštruktéri uchýlili k takémuto netradičnému riešeniu? Peugeot 207 v porovnaní s „dvesto-šestkou“ dosť pribral. Automobilka argumentovala výrazne vyššou bezpečnosťou, no v konečnom dôsledku v podstate ani nemohla používať úsporné 1,2-litrové motory, pretože na ťažkú „Dvesto-sedmičku“ boli skrátka príliš slabé.

V Peugeote vedeli, že v dnešnej dobe znižovania spotreby a klesajúceho trendu hmotnosti áut nemôže byť „Dvesto-osmička“ výrazne väčšia, no najmä ťažšia ako model 207. Aj tak ale chceli ponúknuť zákazníkom viac vnútorného priestoru, a tak posunuli predných pasažierov viac dopredu. Vzadu tým pádom vznikol väčší priestor, no aby mali aj tí vpredu dostatok miesta, prístrojový panel sa musel posunúť až tesne pod čelné sklo. Zároveň tak Peugeot 208 získal veľmi originálny odlišovací prvok.

Som konzervatívny človek, a tak som toto riešenie pri premiére Peugeotu 208 na marcovom autosalóne v Ženeve ofrflal. Počas týždňa stráveného s týmto autom som si však napokon na alternatívnu polohu za volantom zvykol. Je síce zvláštna, no v podstate nie je v rozpore so zásadami správneho sedenia za volantom, ako som si najprv myslel. Vzadu je pritom citeľne viac miesta, a tak konštruktérom právom patrí uznanie za vynaliezavosť, keďže Peugeot 208 je o 7 centimetrov kratší, ako „Dvesto-sedmička“.

Peugeot 208 1.4 VTi
Foto: Ondrej Rabatin

Motor

Okrem toho, že je Peugeot 208 oproti svojmu predchodcovi o čosi menší, výrazne schudol. Hmotnosť klesla v priemere až o 110 kg, čo je pri aute tejto kategórie naozaj dosť. Zatiaľ čo Peugeot 207 pôsobil s motorom 1.4 VTi vyslovene lenivo, výrazný úbytok hmotnosti spôsobil, že v Peugeote 208 je táto motorizácia úplne postačujúca. Dokonca sme jazdili aj s plne obsadeným autom a ani tak som nemal pocit, že by sme boli brzdou premávky. Iste, silnejšia „jedna-šestka“ by miestami nebola na škodu, no myslím si, že húževnatú „jedna-štvorku“ by sme mohli označiť za slušný štandard.

V porovnaní s atmosférickou „jedna-štvorkou“ koncernu Volkswagen je tento motor koncernu PSA, ktorý bol vyvíjaný v spolupráci s BMW, určite lepší. Lepšie reaguje na plyn a jeho o niečo vyšší výkon (85 k vs. 95 k) je naozaj cítiť. Škoda len, že je trochu hlučnejší. Kombinovaný je iba s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, pričom na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h točí takmer 4000 ot./min.

Na diaľnici sa so spotrebou zmestíte do siedmich litrov. V meste palubný počítač ukazuje priemernú spotrebu 7,5 litra benzínu na 100 km. Mimo mesta sa dá bez problémov zmestiť do šiestich litrov, pričom s ľahkou nohou na plyne nemusí byť spotreba 5,5 litra benzínu na 100 km nereálna.

Peugeot 208 1.4 VTi
Foto: Ondrej Rabatin

Nedá mi nepochváliť aj palubný počítač, ktorý údaje o spotrebe zobrazuje. Môžete si ich prezerať na menšom displeji na prístrojovom paneli medzi rýchlomerom a otáčkomerom, ale aj na veľkom dotykovom displeji na stredovej konzole, ktorý má mimochodom veľmi peknú grafiku. Naraz tak viete sledovať aj niekoľko údajov z palubného počítača.

Jazda

Poloha za volantom nového Peugeotu 208 je teda prekvapivo celkom dobrá. Volant je malý. Rozmerom pripomína skôr motokáru, takže sa s ním veľmi dobre manipuluje. Naozaj padne do rúk ako uliaty, aj keď jeho veniec je dosť hrubý. Radenie je katastrofálne. Snáď ešte horšie ako na „Dvesto-šestke“, ktorá bola za to kritizovaná už pred vyše desiatimi rokmi. Peugeot v tomto smere za celú tu dobu nevylepšil absolútne nič.

Podvozok je typický francúzsky. Dosť mäkký ale aj trochu hlučný. Povedal by som, že je vhodný predovšetkým do mesta. S klasickými mestskými výmoľmi si vie dobre poradiť, no podvozok vás o svojej činnosti bohužiaľ nezabudne akusticky upozorniť.

Peugeot 208 1.4 VTi
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

Peugeot 208 je menší ako jeho predchodca, no je v ňom viac miesta. Dokonca aj batožinový priestor mierne narástol (o 15 litrov). Vďaka výrazne nižšej hmotnosti je nový model o dosť živší, ako ten predošlý. Mám ale pocit, že podvozok a radenie sú na tom rovnako, ako nie ešte horšie. Úplne nová je však koncepcia interiéru, ktorá je naozaj zaujímavá. Možno to nie je najpraktickejšie riešenie, no je účelné a zaujímavé, čo sa dnes cení.

V prípade týchto malých Peugeotov bol ale dizajn vždy najdôležitejší. Na „Dvesto-osmičke“ chrómom nešetrili. Ako zvonku, tak ani vo vnútri. Tu a tam je badať zmysel pre detail, čo sa cení. Skrátka, Peugeot 208 pôsobí najmä s lepšou výbavou ako taký šperk na kolesách a preto nemám obavy, že by nebol úspešný. Určite sa čoskoro stane miláčikom…najmä žien.

Základná cena modelu – Peugeot 208 1.0 VTi Access (3 dv.): 9 790 €

Základná cena testovanej verzie – Peugeot 208 1.4 VTi Allure (5 dv.): 13 020 €

Registračná daň na testované auto: –

Peugeot 208 1.4 VTi
Foto: Ondrej Rabatin

Peugeot 208 1.4 VTi
Foto: Ondrej Rabatin
Peugeot 208 1.4 VTi
Foto: Ondrej Rabatin
Peugeot 208 1.4 VTi
Foto: Ondrej Rabatin
Peugeot 208 1.4 VTi
Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

radový, zážihový

Valce/ventily:

4/16

Zdvihový objem (cm3):

1397

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

70 / 6000

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

136 / 4000

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

188

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

10,5

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

7,5 / 4,5 / 5,6

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

285/1076

Objem nádrže (l):

50

Prevádzková hmotnosť:

1205

Rozmer pneumatík:

195/55 R16

Dĺžka (mm):

3962

Šírka (mm):

1739

Výška (mm):

1460

Rázvor (mm):

2538

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie PSA Peugeot Citroën