5 osvedčených spôsobov, ktoré znížia alebo odstránia nadúvanie

Bolesť brucha, nadúvanie, zápcha

Nadúvanie je stav pocitu opuchnutého brucha po jedle. Zvyčajne je spôsobené nadmernou tvorbou plynu alebo poruchami pohybu svalov tráviaceho systému. To môže spôsobiť zvýšený tlak, nepohodlie a zväčšenie brucha.

„Nadúvanie“ nie je však to isté ako zadržiavanie vody. Zahŕňa nadmerné množstvo tuhých látok, kvapalín alebo plynu v tráviacom systéme.

Vynechajte alergény v bežných potravinách

Potravinové alergie a neznášanlivosť sú častými príčinami nadúvania. Medzi bežných delikventov patria laktóza, fruktóza, pšenica, lepok a vajcia.

Múka, lepok, klasy

Vyhnite sa prehltnutiu vzduchu a plynov

V tráviacom systéme sú dva zdroje plynu. Jedným z nich je plyn produkovaný baktériami v čreve. Druhým je vzduch alebo plyn, ktorý sa prehltne, keď budete jesť alebo piť. Najväčším páchateľom sú sýtené nápoje ( sóda alebo šumivé nápoje).

Obsahujú bubliny s oxidom uhličitým, čo je plyn, ktorý sa môže po uvoľnení z tekutiny dostať do vášho žalúdka. Žuvanie, pitie cez slamku a jesť počas rozhovoru alebo v zhone, môže tiež viesť k zvýšenému množstvu prehltnutého vzduchu.

Table with glasses and a pen and paper

Nejedzte potraviny, ktoré spôsobujú nadúvanie

Niektoré potraviny s vysokým obsahom vlákniny môžu spôsobiť, že ľudia vyrábajú veľké množstvo plynu. Hlavnými hráčmi sú strukoviny ako fazuľa, šošovka, ako aj niektoré celé zrná.

Pokúste sa viesť denník potravín, aby ste zistili, či niektoré z nich majú tendenciu spôsobiť nadmernú tvorbu plynov. Mastné jedlá môžu tiež spomaliť trávenie a vyprázdňovanie žalúdka. To môže mať na svedomí pocit plnosti a sýtosti či nadúvania. 

Skúste jesť menej fazule a tučných jedál, aby ste zistili, či to pomôže.

šošovica, fazuľa, strukoviny
legumes on wood, closeup, background www.thinkstockphotos.com

Pozor na zápchu

Zápcha je veľmi bežný zažívací problém a môže mať mnoho rôznych príčin. Štúdie ukazujú, že zápcha môže často zhoršiť príznaky nadúvania. Na jej odstránenie pomáha zvýšený príjem ľahko rozpustnej vlákniny. Treba byť však opatrný, lebo práve táto látka môže zhoršiť nadúvanie, ako bolo spomenuté v predchádzajúcom článku. 

Vyskúšajte preto užívanie horčíkových doplnkov alebo zvýšte fyzickú aktivitu, ktoré tiež pomáhajú pri tomto zdravotnom probléme. 

Bolesť brucha, zápcha, nadúvanie
Blond woman with a painful expression sitting on a grey sofa at home with her hands placed on her stomach www.thinkstock.com

Užite probiotiká

Plyn, ktorý produkujú baktérie v črevách, významne prispieva k nadúvaniu. Existuje mnoho rôznych typov baktérií a niektoré z nich môžu spôsobiť komplikácie. 

Niekoľko klinických štúdií ukázalo, že niektoré probiotické doplnky môžu pomôcť znížiť produkciu plynu, ako aj nadúvanie u ľudí s tráviacimi problémami. Iné štúdie však ukázali, že probiotiká môžu pomôcť znížiť plyn, ale nie príznaky nadúvania. Záleží teda od jednotlivca a od druhu použitého probiotického kmeňa. 

Probiotické doplnky majú mnoho ďalších výhod, takže určite stojí za to vyskúšať ich. Avšak musíte byť trpezliví, pretože zväčša neúčinkujú hneď.

Probiotiká
Probiotics medical equipment eating healthy concept. www.thinkstockphotos.com

www.authoritynutrition.com

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom