SaS kritizuje oddialenie zníženia pokút za chýbajúcu technickú a emisnú kontrolu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Technická kontrola vozidiel
Pohľad na vozidlo počas technickej kontroly (STK). Foto: archívne, SITA/Marek Mrviš.

Namiesto toho, aby sa podľa poslanca a tímlídra SaS pre dopravu Miroslava Ivana konečne skončilo s drastickým pokutovaním od 1. apríla, teraz navrhuje minister dopravy účinnosť až 20. mája 2018.

BRATISLAVA 29. novembra (SITA) – Strana Sloboda a Solidarita (SaS) kritizuje oddialenie plánovaného zníženia pokút za neabsolvovanie technickej a emisnej kontroly vozidiel v určenej lehote. „Keď sa už schyľovalo k tomu, že parlament konečne odhlasuje zníženie drakonických pokút, minister dopravy novelu zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v cestnej premávke stiahol z rokovania a predložil úplne nový zákon,“ vyhlásil poslanec parlamentu a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan.

Ivan: SaS navrhovala zníženie pokút už od mája 2017

Namiesto toho, aby sa podľa poslanca konečne skončilo s drastickým pokutovaním od 1. apríla 2018, teraz navrhuje minister v novom návrhu účinnosť až 20. mája 2018. „Ani to ešte nie je isté, keďže v návrhu je obsiahnutá aj konfliktná liberalizácia staníc technickej kontroly (STK) a pracovísk emisnej kontroly, ktorá bola príčinou naťahovania rokovania,“ uviedol Ivan.

SaS navrhovala zníženie pokút už v decembri minulého roka s účinnosťou od 1. mája tohto roka, no koalícia ho bez zdôvodnenia nepodporila. „Teraz vládna koalícia už druhýkrát predkladá obsahovo takmer identické opatrenie sama. Motoristi sú držaní v patovej situácii o rok dlhšie, ako by museli. A to len pre ješitné správanie sa koaličnej mašinérie, pre ktorú je dôležitejšie, kto zákon predkladá, nie čo je jej obsahom,“ dodal Ivan.

Miroslav Ivan
Poslanec a tímlíder dopravy SaS Miroslav Ivan. Foto: SITA/Marko Erd.

Návrh nového zákona prešiel do druhého čítania

Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek (Most-Híd) v utorok z parlamentu stiahol návrh novely zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. Ten mal okrem liberalizácie trhu prevádzkovateľov technickej a emisnej kontroly s účinnosťou pôvodne od 1. novembra aj zmierniť pokuty za chýbajúcu technickú a emisnú kontrolu pri jej vykonaní a úhrade do pätnástich dní. Táto časť novely mala nadobudnúť účinnosť 1. apríla budúceho roka.

Parlament v stredu odhlasoval posunutie návrhu nového zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, vrátane liberalizácie technickej a emisnej kontroly, ako aj zníženia pokút, do druhého čítania. Navrhovaná účinnosť častí zákona je 1. marca a 20. mája 2018 (aj pre zníženie pokút), vzhľadom na povinnú transpozíciu smerníc Európskej únie, a 1. januára 2020 z dôvodu zmeny informačných systémov.

Podmienky pri posudzovaní technického stavu vozidla majú byť prísnejšie. Foto: SITA/Marek Mrviš.

Zajac: Niektorí vládni poslanci podľahli lobingu proti liberalizácii

Pre majiteľov vozidiel na Slovensku to podľa podpredsedu KDH Pavla Zajaca znamená, že nižšie pokuty za technickú a emisnú kontrolu a rozšírenie siete prevádzok STK sa zatiaľ odkladajú. „Niektorí vládni poslanci totiž podľahli lobingu súčasných prevádzkovateľov siete STK a postavili sa proti ministrovi dopravy a jeho snahe o liberalizáciu STK na Slovensku. Je smutné, že na tieto nezhody medzi vládnymi stranami doplatia slovenskí občania – vyššími pokutami a menšou ponukou týchto služieb,“ upozornil Zajac.

Očakáva, že v súčasnosti predložený návrh zákona už minister dopravy presadí v parlamente, a že ho podporia aj vládni poslanci za Smer-SD a SNS. „KDH bude aj naďalej presadzovať vylepšenie tohto zákona tak, aby majitelia vozidiel, ktorí vykonajú kontrolu do pätnástich dní od doručenia platobného rozkazu, neplatili žiadnu pokutu,“ uviedol Zajac.

Podpredseda KDH Pavol Zajac. Foto: SITA/Marko Erd.

Prísnejšie posudzovanie technického stavu vozidla

Ministerstvo dopravy a výstavby pripravilo úplne nový zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke najmä z dôvodu prijatia opatrení EÚ v súvislosti s kontrolami technického stavu vozidiel, nových predpisov upravujúcich schvaľovanie vozidiel a dohľadu nad trhom. Súčasný zákon z roku 2004 bol novelizovaný už devätnásťkrát.

Medzi najdôležitejšie patrí sprísnenie podmienok pri posudzovaní technického stavu vozidla, povolená preregistrácia vozidiel s pravostranným riadením vyplývajúca z rozhodnutia Súdneho dvora EÚ a stanovenie minimálnych požiadaviek na systém cestných technických kontrol, ktoré majú prispieť k zvýšeniu bezpečnosti a zníženiu emisií. Návrh zákona počíta s vydaním jedenástich vykonávacích vyhlášok.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Árpád ÉrsekMiroslav Ivan
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRNR SR Národná rada Slovenskej republikySaS Sloboda a SolidaritaSTK Stanica technickej kontroly