Financovanie infraštruktúry vodnej dopravy na Slovensku zo zdrojov EÚ patrí k najslabším

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Prístav Bratislava
Pohľad na remorkér Šturec (vľavo) a Zimný prístav počas prehliadky projektu Industrial Day zameraného na riečne prístavy Európy s bližším pohľadom na bratislavský Zimný prístav. Bratislava, 15. november 2016. Foto: SITA/Marek Mrviš

BRATISLAVA 12. mája (WebNoviny.sk) – Čerpanie prostriedkov Európskej únie na rozvoj infraštruktúry vodnej dopravy patrí k najslabším spomedzi prioritných osí všetkých operačných programov na roky 2014 – 2020. Využitie peňazí EÚ na uvedenú oblasť v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) dosiahlo ku koncu apríla 25,2 tis. eur, čo je 0,02 % z alokácie 116,45 mil. eur.

Vyše 25 tis. eur išlo na financovanie Bezpečnostného projektu a Havarijného plánu Verejného prístavu Bratislava. Pre problémy s použitím peňazí na modernizačné projekty v prístave Bratislava z dôvodu nevyjasnených majetkovoprávnych vzťahov Ministerstvo dopravy a výstavby SR pripravuje rezervné projekty a rozhodlo sa osloviť iných možných prijímateľov.

Stav prípravy je veľmi slabý

„Súčasný stav prípravy projektov na infraštruktúre vodnej dopravy je možné označiť ako najslabší zo všetkých prioritných osí, keďže tento sektor vstúpil do programového obdobia 2014 – 2020 prakticky bez pripravených projektov,“ informovalo ministerstvo dopravy a výstavby agentúru SITA.

„Primárnym cieľom bola realizácia modernizačných projektov v rámci Verejného prístavu Bratislava, ktorú však nebolo možné začať realizovať bez predošlého majetkovoprávneho vysporiadania vlastníckych vzťahov,“ uviedol rezort. Pozemky v bratislavskom prístave vlastní štátna spoločnosť Verejné prístavy, a. s., a infraštruktúru súkromná spoločnosť Slovenská plavba a prístavy, a. s.

„Zároveň došlo k presunu pôvodne plánovaných projektových zámerov na iné formy financovania, ako v prípade rozvoja riečnych informačných služieb, ktoré sú v súčasnosti realizované v rámci Nástroja na prepájanie Európy (CEF) a nie z prostriedkov OPII 2014 – 2020. Aj na základe týchto skutočností sa pripravujú rezervné projekty, ktoré budú napĺňať stratégiu rozvoja dopravy,“ priblížilo ministerstvo dopravy a výstavby.

Možnosti rozvoja prístavu Bratislava sú limitné

Rezort tvrdí, že podniká kroky k plnej absorpcii prostriedkov alokovaných pre infraštruktúru vodnej dopravy, pričom si uvedomuje limity možnosti rozvoja prístavu Bratislava. „Vo svetle skutočností, že nie je možné realizovať modernizačné projekty na nevysporiadaných pozemkoch, sa ministerstvo dopravy a výstavby v pozícii riadiaceho orgánu OPII rozhodlo osloviť nových potenciálnych prijímateľov,“ uviedol rezort.

V súčasnosti v spolupráci s expertmi Jaspers a Európskou komisiou prebieha proces tvorby, predkladania a schvaľovania rezervných projektov, ktorých realizáciou by mali byť naplnené ciele operačného programu v rámci prioritnej osi Infraštruktúra vodnej dopravy.

„V prípade nevyužitia prostriedkov alokovaných v rámci jednej prioritnej osi operačného programu neprichádza automaticky k prepadnutiu prostriedkov, ale je možné ich realokovať do iných prioritných osí,“ dodalo ministerstvo dopravy.

Zdroje Únie sú vyčlenené na desať projektov

Alokované zdroje EÚ na infraštruktúru vodnej dopravy v objeme 116,45 mil. eur sú aktuálne vyčlenené na desať projektov. Najviac na modernizáciu a výstavbu Verejného prístavu Bratislava (51,5 mil. eur) a revitalizáciu a dobudovanie prístavných hrán a spevnených plôch (33 mil. eur).

Na projektovú dokumentáciu pre modernizáciu a výstavbu bratislavského prístavu malo ísť 6,5 mil. eur, na prvú fázu štúdie realizovateľnosti projektu na technické opatrenia pre zabezpečenie požadovaných parametrov plavebnej dráhy vodnej cesty Dunaj vyše 5 mil. eur, na projektovú dokumentáciu pre revitalizáciu a dobudovanie prístavných hrán a spevnených plôch 4,5 mil. eur a na štúdiu realizovateľnosti pre modernizáciu a výstavbu prístavu Bratislava 2,5 mil. eur.

Zvyšné prostriedky boli určené na predprojektovú prípravu troch projektov – na vybudovanie terminálu LNG (skvapalnený zemný plyn) v prístave Bratislava (686,9 tis. eur), na bezpečnostnú ochranu prístavov (466,3 tis. eur) a na vybudovanie zázemia pre plavidlá v prístave Bratislava (250 tis. eur). Iba na spomínaný Bezpečnostný projekt a Havarijný plán verejného prístavu Bratislava bola použitá plánovaná suma 25 tis. eur.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR