Boj proti byrokracii pokračuje, tieto dokumenty už od vás nebude nikto pýtať

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
dokumenty
ÚMS je sklamaná. Stratený čas mohol byť radšej venovaný odbornej príprave reformy. Foto: ilustračné, Thinkstock

BRATISLAVA 19. apríla (WebNoviny.sk) – Zoznam potvrdení a výpisov, ktoré už nebudú môcť úrady pri rôznych úkonoch požadovať, sa rozšíri.

Vláda totiž tento týždeň schválila novelu antibyrokratického zákona, podľa ktorého už úrady nebudú môcť od fyzických a právnických osôb požadovať v listinnej podobe potvrdenie o daňových nedoplatkoch, o nedoplatkoch na sociálnom poistení a zdravotnom poistení, potvrdenie o návšteve školy a výpisy z registra mimovládnych neziskových organizácií.

Novela totiž vypúšťa z osobitných predpisov povinnosť fyzických a právnických osôb preukazovať prostredníctvom uvedených dokladov skutočnosti, ktoré si orgány verejnej moci vedia preveriť sami.

Priateľský štát

Povinnosť predkladať potvrdenie o návšteve školy a výpis z registra mimovládnych organizácií by mala odpadnúť od 1. septembra tohto roku, zvyšné tri potvrdenia z dôvodu prispôsobenia jednotlivých informačných systémov nebudú úrady požadovať až od 1. decembra 2019.

Premiér Peter Pellegrini po rokovaní vlády povedal, že boj s byrokraciou začal ešte on ako vicepremiér pre investície a informatizáciu a jeho nástupca na tomto poste Richard Raši v ňom pokračuje.

„Takýmito opatreniami sa nám darí budovať našu ideu priateľského štátu, ktorý zbytočne neobťažuje občanov informáciami alebo získavaním informácií, ktoré o nich už dávno má. Štátu, ktorý nepreháňa ľudí, aby museli chodiť od úradu po úrad a za ťažké peniaze si dávať vystavovať rôzne potvrdenia a tie potom zase nosiť na niektoré ďalšie úrady,“ uviedol Pellegrini.

Ušetrený čas a peniaze

Ďalších jedenásť potvrdení a dokumentov už od obyvateľov nikto nebude pýtať, lebo štát ich má.

„Budeme mať opäť raz menej byrokracie na Slovensku. Chcem povzbudiť pána podpredsedu a všetkých, ktorí pre štát pracujú, aby nepoľavovali v tomto úsilí, a aby sa snažili prichádzať každý mesiac s ďalšími a ďalšími opatreniami, ktoré zjednodušia a skvalitnia život nielen občanom, ale uľahčia aj podnikanie na Slovensku a zlepšia celkovú klímu a kvalitu života v našej krajine,“ dodal Pellegrini.

Vicepremiér Raši pripomenul, že minulý rok vyhlásili vojnu proti korupcii. „Úspešne sme odstránili papierové výpisy z obchodného, živnostenského registra, z listu vlastníctva a registra trestov. Ľuďom šetríme čas a peniaze a v tomto úsilí pokračujeme ďalej,“ informoval Raši.

Nejde podľa neho len o ušetrené financie, ale aj o ušetrenie stoviek tisíc hodín, ktoré musia občania stráviť získavaním rozličných dokumentov.

Ušetria desiatky miliónov

„Od 1. septembra 2018, kedy začala platiť časť tohto zákona, a od 1. januára 2019, kedy začala platiť časť o registre trestov, sami úradníci si získali viac ako 80-tisíc výpisov z obchodného a živnostenského registra, takmer 50-tisíc výpisov z listu vlastníctva, skoro dvetisíc výpisov z registra trestov,“ povedal vicepremiér.

„Do roku 2020 očakávame, že vďaka prvej a druhej vlne boja proti byrokracii ušetríme občanom viac ako 30 miliónov eur na správnych poplatkoch a čase, ktorý doteraz museli stráviť behaním po úradoch a na cestovnom,“ dodal Raši.

Návrh novely antibyrokratického zákona, ktorý vypracoval Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu, po schválení vládou poputuje na rokovanie do Národnej rady SR.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Peter PellegriniRichard Raši
Firmy a inštitúcie ÚPVII Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciuVláda SR