Aj krátkodobé odstávky firiem škodia Slovensku, analytik označil štrajk autodopravcov za nezodpovedný

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
štrajk autodopravcov
Kamión blokujúci dopravu na ceste zo Žiliny v smere do Martina na Košickej ulici v rámci pokračujúceho štrajku zástupcov Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) proti daňovému zaťaženiu. Žilina, 10. január 2020. Foto: SITA/Milo Fabian
  • aktualizované 29. januára, 16:02

Pre Slovensko sú škodlivé už aj krátkodobé odstávky firiem. V reakcii na problémy niektorých slovenských podnikov v súvislosti so štrajkom autodopravcov to pre agentúru SITA uviedol riaditeľ INEKO Peter Goliáš. „Okrem bezprostredných strát treba brať do úvahy aj poškodenú dôveru investorov v stabilitu podnikateľovho prostredia,“ upozornil Goliáš. Dlhodobejšie odstávky trvajúce niekoľko dní by podľa neho škody znásobili.

Mali by sa sústrediť na argumentáciu

„Blokovanie hraničných priechodov je zo strany autodopravcov nezodpovedným nátlakom. Presadzovanie vlastných záujmov na úkor iných občanov štátu už hraničí s anarchiou,“ myslí si Goliáš. Podľa neho by sa autodopravcovia mali viac sústrediť na argumentáciu, prečo považujú vlastné požiadavky za oprávnené.

„Ak presvedčia rozhodujúcu časť spoločnosti, môžu byť ich požiadavky demokraticky akceptované. Ak nie, budú musieť ustúpiť. Svoje protesty by mali obmedziť tak, aby čo najmenej škodili iným,“ uzavrel Goliáš.

Štrajk autodopravcov môže mať podľa analytikov v prípade dlhšieho trvania negatívny dopad na celú našu ekonomiku. „Má totiž vplyv hlavne na naše priemyselné podniky, ktoré majú problémy s odvozom svojej produkcie alebo s dovozom súčiastok a komponentov vstupujúcich do ich výroby. Ťahúňom nášho exportu a aj našej ekonomiky sú predovšetkým automobilky. Štrajk autodopravcov môže mať výraznejší dopad na naše hospodárstvo hlavne vtedy, ak ovplyvní export a výrobu v automobilkách,“ skonštatovala pre agentúru SITA analytička Poštovej banky Jana Glasová.

Časť výpadku môžu firmy dohnať

Ako doplnila analytička Slovenskej sporiteľne Katarína Muchová, štrajk môže skomplikovať situáciu hlavne vo firmách pracujúcich s dodávkami v tzv. just in time alebo just in sequence móde (jednotlivé dodávky neprichádzajú s veľkým predstihom na sklad, ale sú dodané v potrebnej kvalite a objeme čo možno najneskôr, aby zabezpečili vyššiu efektivitu výroby a znížili plytvanie zdrojmi).

„Celkový dopad na slovenské hospodárstvo bude závisieť od dĺžky a rozsahu trvania protestu, momentálne by ešte nemal byť taký viditeľný. Časť výpadku výroby môžu firmy neskôr dohnať, čím by sa negatívny dopad na ekonomiku znížil,“ poznamenala Muchová.

Hrozí spomalenie rastu ekonomiky

K ovplyvneniu výroby pritom podľa Glasovej už prišlo, keďže trnavská automobilka Groupe PSA Slovakia musela na istý čas prerušiť výrobu. Táto situácia sa podľa nej prejaví aj v štatistikách, a to na januárových číslach našej priemyselnej produkcie, ktorá bude slabšia.

„Ak sa táto situácia bude dlhšie „naťahovať“, alebo ak sa bude opakovať, môže sa to podpísať aj pod spomalenie nášho ekonomického rastu za prvý tohtoročný kvartál,“ uviedla Glasová.

Fabrikám spôsobujú problémy

Únia autodopravcov Slovenska, ktorá v utorok obnovila protestnú akciu blokovaním viacerých hraničných priechodov a ciest, najnovšie informovala o jej rozšírení v krajských mestách a v blízkosti veľkých spoločností súvisiacich s autodopravou.

Štrajk už spôsobuje problémy mnohým slovenským fabrikám. Trnavská automobilka Groupe PSA Slovakia vyrábala počas nočnej zmeny v obmedzenom režime.

Dôvodom bol nedostatok súčiastok, približne 50 kamiónov s nimi zostalo v dôsledku štrajku dopravcov stáť na hraničných priechodoch z Poľska na Slovensko.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Peter Goliaš