Ako presvedčiť deti, aby jedli ovocie a zeleninu?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: Džúsy a pyré – vitamíny v SMART forme

BRATISLAVA 17. augusta (WBN/PR) – Už ste sa niekedy s vašimi deťmi skúšali hrať na reštauráciu? Naliehali ste na ne aj niekoľko hodín, aby zjedli aspoň jeden kúsok uhorky? Existuje mnoho spôsobov, ako presvedčiť dieťa aby jedlo zeleninu a ovocie. Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) odporúča konzumovať denne päť porcií ovocia a zeleniny(1). Vo väčšine prípadov sa to zdá byť nedosiahnuteľné. Majte však na pamäti, že jednu z piatich porcií ovocia a zeleniny môžu úspešne nahradiť džúsy a pyré. Tie deti milujú vďaka ich chuti a jednoduchému spôsobu podávania.

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) by nielen deti, ale aj dospelí mali konzumovať denne minimálne 400 gramov ovocia a zeleniny, rozdelených do 5 porcií(2). Výskum, ktorý bol vedený pod záštitou spoločnosti Millward Brown(3), ukazuje, že u nás iba 5% detí konzumuje odporúčaných 4 až 5 porcií ovocia a iba 5% – zeleniny. Väčšina detí (v zastúpení 48%) konzumuje 2-3 porcie ovocia denne, zatiaľ čo 37% detí skonzumuje iba jednu porciu ovocia a zeleniny za deň. Čo sa týka zeleniny, tú deti jedia raz, poprípade 2 až 3 krát denne (43% a 33% detí).

Svetová zdravotnícka organizácia ďalej potvrdzuje, že jedna z piatich porcií ovocia a zeleniny môže byť pohár kvalitného džúsu (200 ml). Alternatívou k ďalšej porcii ovocia a zeleniny môžu byť taktiež nové produkty na trhu, a to tzv. pyré. Prevažná väčšina detí, a to až do 59%, ich konzumuje menej ako raz za deň. Nie každý vie, že pyré sú úplne prírodné varianty desiaty alebo olovrantu, vyrobené zo 100% ovocia a zeleniny.

Deti by mali konzumovať veľké množstvo minerálov a vitamínov a niekedy dokonca viac ako dospelí. Detská strava by mala byť rozmanitá, pestrá a bohatá na zeleninu a ovocie. Je to hlavne preto, že rastú, sú veľmi aktívne a stále sa vyvíjajú.

Kreativita je kľúčom

V jedálničku dieťaťa by nemala prevládať monotónnosť a prílišný stereotyp. Deti sú od prírody zvedavé, hravé a to je dôvod, prečo by ich jedlá mali upútať. Estetika a kreativita je kľúčom k správnemu stravovaniu dieťaťa. Zábava sa ukázala, ako najviac efektívny spôsob pri budovaní správnych stravovacích návykov, predovšetkým u najmenších detí.

Rodičia by mali deti aktívne zapájať do varenia, poprípade môžu vyskúšať simulácie ako napríklad návšteva reštaurácie. Inšpiráciu môžete nájsť v kuchárskych knihách a následne zostaviť detské menu. Zapojte do toho napríklad simuláciu nakupovania v obchode, následne vyskúšajte situáciu hosť – čašník, rovnako ako v reštaurácii. Rodič by mohlo hrať vždy rolu čašníka, čo zaistí, aby sa dieťa pozeralo na jedlo aj z druhej strany.

Pri jedení je obzvlášť dôležitá atmosféra. Stravovanie v zhrbenej pozícií alebo v zhone, či pri zapnutej televízii na gauči, nepatria k dobrým návykom. Človek by mal pri konzumácii jedla sedieť pri stole spolu s dieťaťom, vychutnávať si dobré jedlo a spoločne prežívaný čas.

Jednoduché a rozumné riešenia sú vo väčšine prípadov tie najlepšie: „Veľmi jednoduchý a zároveň pohodlný spôsob, ako zaradiť ovocie do obľúbeného jedla, ktoré nemusí byť vždy plné vitamínov a minerálov, je ponúknuť im džús. Ten obsahuje rovnaké prospešné vlastnosti ako ovocie,“ informuje doktor Peter Minárik, gastroenterológ z Onkologického ústavu sv. Alžbety v Bratislave.

Deti milujú džúsy a pyré, a to vďaka ich chuti a spôsobu podávania. Ďalšou výhodou je pohodlná forma balenia. Dieťa si radšej vyberie pyré, na ktorého obale je jeho obľúbený hrdina z rozprávky, než nakrájanú mrkvu v košíku. Pritom efekt po jedle je rovnaký. Doktor Peter Minárik ďalej informuje: „Pyré obsahuje dôležitú vlákninu, vitamíny a minerálne látky, rovnako ako ovocie alebo zelenina. Naopak, neobsahuje žiadny pridaný cukor, o čom vypovedá fakt, že ide o 100% prírodný produkt.“ Ak si vaše dieťa radšej vyberie džús alebo jablkové pyré namiesto čerstvého jablka, môžete to akceptovať bez akýchkoľvek pochybností.

(1) World Health Report 2002. Reducing risks, promoting healthy life. Geneva, World Health Organization, 2002

(2) World Health Report 2002. Reducing risks, promoting healthy life. Geneva, World Health Organization, 2002

(3) Štúdiu zastrešil Institute of Millward Brown v marci a apríli 2015. Na vzorke 300 žien.

Kampaň „Džúsy a pyré. Vitamíny v SMART forme“ je financovaný z prostriedkov Európskej únie a Poľskej republiky, ako aj z Fondu na podporu ovocia a zeleniny a členmi KUPS.

Viac informácií o kampani je k dispozícii na webovej stránke www.dzusyapyre.eu a na fanpage „Žite Smart“ na Facebooku.

Pre viac informácií o smart vitamínoch, vrátane tipov, ako na deti s ovocím a zeleninou, navštívte www.dzusyapyre.eu a fanpage „Žite Smart“ na Facebooku.

Asociácia Národnej únie výrobcov džúsov (KUPS) je neziskovou organizáciou, ktorá združuje výrobcov a iné právnické osoby spolupracujúce priamo s odvetvím výroby džúsov, nektárov a nápojov. Od roku 1993, Združenie zastupuje odvetvie v domácich i EÚ iniciatívach, spolupracuje s výskumnými inštitúciami, laboratóriami ako aj národnými a medzinárodnými odvetvovými organizáciami. Organizácia rovnako prináša úžitok spotrebiteľom prostredníctvom svojho dobrovoľného systému kontroly, ktorý má za cieľ zabezpečiť vysokú kvalitu výrobkov z džúsov. Navyše vo svojom pôsobení KUPS vedie niekoľko reklamných a vzdelávacích aktivít, ktoré podporujú zdravé stravovacie návyky, vrátane piatich porcií zeleniny a ovocia, kedy sa jedna porcia dá nahradiť džúsom.

Pre viac informácii o KUPS navštívte: www.kups.org.pl

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Millward Brown