Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Foto: SITA/Jozef Jakubčo
27. októbra 2014 Ekonomika od SITASITA Diskusia(10)

Autobusári považujú vlaky zadarmo za nesystémový krok

BRATISLAVA 27. októbra (WEBNOVINY) – Zväz autobusovej dopravy (ZAD) považuje rozhodnutie vlády o zavedení bezplatnej prepravy žiakov, študentov a dôchodcov vlakmi od 17. novembra za nesystémový krok. Nezohľadňuje totiž autobusovú dopravu, ktorá má dominantné postavenie v regionálnej verejnej doprave s podielom 85 percentným výkonov.

Ako v pondelok informoval prezident ZAD Peter Pobeha, verejnú autobusovú a vlakovú dopravu by mali koordinovať samosprávne kraje a nie centrálna inštitúcia, o ktorej vzniku uvažuje ministerstvo dopravy. Z tohto dôvodu podľa zväzu nie je potrebné vytvárať ďalšiu centrálnu organizáciu, ktorá by mala objednávať vlakovú a autobusovú dopravu.

ZAD odhaduje, že po zavedení vlakov zdarma môže počet cestujúcich v prímestskej autobusovej doprave klesnúť o osem percent a tržby o 15,8 milióna eur. ZAD žiadal o zľavy aj pre autobusy, resp. aby kraje dostali od štátu peniaze vo výške očakávaných výpadkov v tržbách.

Podľa Pobehu hrozí v regiónoch strata prvej komunikácie

“Mal by sa dokončiť proces, ako bol nastavený, to znamená s presunom kompetencií v regionálnej železničnej doprave na samosprávne kraje,” povedal Pobeha s tým, že regionálnu autobusovú dopravu objednávajú kraje už desať rokov. “V prípade vytvorenia inštitúcie typu dopravnej autority, ktorá by mala ako centrálny štátny orgán objednávať výkony vo verejnej autobusovej doprave a v železničnej doprave v jednotlivých regiónoch, hrozí strata prvej komunikácie v regiónoch,” uviedol Pobeha.

Čo hovoríte na krok Ficovej vlády, že deti, žiaci, študenti a dôchodcovia budú cestovať vo vlakoch zadarmo?

Pripomenul, že tento systém tu už bol pred desiatimi rokmi a nebol ideálny, pretože z centra sa ťažko posudzujú podmienky v rôznych regiónoch. Objednávanie dopravy na úrovni regiónov má podľa neho väčší význam a efekt z pohľadu potrieb cestujúcich. Akékoľvek násilné zmeny vo verejnej doprave totiž môže spôsobiť, že ľudia odídu k individuálnej automobilovej preprave.

Hranice krajov nie sú vždy totožné so železničnou sieťou

Ministerstvo dopravy považuje za neprípustné, aby jedným smerom z jedného miesta prakticky v rovnakom čase vyrážali poloprázdny vlak aj autobus, ktoré si takto navzájom konkurujú, pričom sú oba tým či oným spôsobom dotované z daní občanov.

“Preto je pre nás podstatné vytvoriť efektívny systém verejnej osobnej dopravy s ohľadom na územia tzv. funkčných regiónov. Hranice krajov nie sú vždy totožné s dlhodobo stabilizovanou sieťou železničných regionálnych spojov, a niektoré regionálne železničné spoje vedú aj cez tri kraje,” zareagoval rezortný hovorca Martin Kóňa.

O tejto téme ministerstvo a kraje dlhodobo rokujú a budú v tom pokračovať. “Forma, v akej by spomínaná dopravná autorita mala fungovať, nie je definitívne dohodnutá. Dôležité je, aby na jednom ucelenom území existoval jeden objednávateľ autobusovej i železničnej dopravy,” dodal.

Obe dopravy majú svoje opodstatnenie, tvrdí Pobeha

Autobusári nesúhlasia s tvrdením, že spolu s krajmi nekoordinujú svoje cestovné poriadky s vlakmi. Súbehy vlakov a autobusov z hľadiska času a priestoru nevnímajú ako vzájomnú konkurenciu oboch druhov dopravy, ale ako ich dopĺňanie. “Železničná doprava je lacnejšia ako autobusová, ale autobusová aj železničná doprava má svojich zákazníkov a má svoje opodstatnenie v súbehoch,” povedal Pobeha.

“Je to odborná téma, ktorú treba riešiť bez emócií a tam, kde sú potreby cestujúcich, to znamená v regiónoch,” povedal viceprezident ZAD Peter Sádovský. “Jeden nástroj na to, aby sa vlaky a autobusy lepšie koordinovali, už je, a to integrovaná doprava, ktorá sa na Slovensku niekde viac, niekde menej rozbieha. Súčasné opatrenie – vlaky zadarmo – je klincom do rakvy integrovaných dopravných systémov na Slovensku,” dodal.

Ak v cenníku integrovanej dopravy nebude najatraktívnejší druh dopravy v regióne, tak po týchto zmenách to podľa Sádovského bude ešte horšie.

Odporúčané články

ZSSK Cargo dohodla všetky podmienky predaja podielu vozňov Matovičovi prekáža, že vlaky zadarmo budú aj pre Rakúšanov

Témy

Diskusia

sandor Aj ja dotujem dopravu-s 300 Eur dochodku si odcitaj 20percent DPH zostane 240 Eur-lebo kupujem a jem a byvam bez dovoleniek. fanatikmodrák Pre 15.39 komunisti bojovali proti fašistom, ale naša fašistické pravica osobne bola podporiť Majdán a vraždenie detí, žien, starcov na Ukrajine. Fašistická pravica aj médiá preto, lebo stále klamú a opakujú lož. To len pre vysvetlenie modrákom s IQ pod... fanatikmodrák Aj tu je vidieť, že doprava zadarmo je vynikajúca vec. Tvrdiť, že autobusová doprava menej zarobí je danie za pravdu vláde, že spoje idú súbežné. Nemôžu zarobiť menej tam, kam nechodí vlak, ale tam kam chodí súbežne. Konečne niečo pre... A Mikuš nie je výpalník? Ľudia platia riadne veľké dane a títo lumpi sa im vyhrážajú rušením spojov! Najskôr si poriešia svoje kšefty a odmeny a potom vraj nezostáva na tzv. "dotácie"! Ľudia zobuďte sa, nevidíte ako vás vypaľujú? Nechodím na fotbal a šport je tiež dotovaný, divádla, cirkvi. školstvo atď.
Zobraziť celú diskusiu

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ekonomika

Ankety

Opäť sa začalo hovoriť o Mečiarových amnestiách, mali by ich podľa vás zrušiť?

Aktuálne témy

DRAN.sk

Autolike.sk

Dámskajazda

Byvanie je hra

NAJKY.sk

najAPPKY.sk

Podnikam.sk

Mňamky-recepty

Copyright © iSITA s.r.o. Všetky práva vyhradené. iSITA si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

OK

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...