Jazdené Clio patrí medzi spoľahlivejšie Renaulty

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Renault Clio Grandtour
Foto: Juraj Kochan

BRATISLAVA 5. mája (WEBNOVINY) – Prvá generácia Renaultu Clio bola uvedená na trh už v roku 1990 ako nástupca legendárneho Renaultu 5. Značka Renault v tej dobe vsadila nie len na nové označovanie modelov menami namiesto čísiel, ale aj na takmer kompletné obnovenie svojho sortimentu. Podarilo sa im to na jednotku. Predajné čísla prvej generácie Clia boli obrovské a okamžite sa stalo jedným z najpredávanejších áut v Európe.

V roku 1991 sa Clio stalo dokonca európskym autom roka. A nebolo to poslednýkrát. Víťazstvo v tejto kategórii Clio zopakovalo aj v roku 2006, rok po uvedení jeho tretej generácie na trh. Práve túto generáciu sme si mali možnosť vyskúšať vo verzii kombi s 1,2-litrovým šestnásťventilovým motorom. Clio tretej generácie je vďaka spolupráci so značkou Nissan postavené na rovnakej podvozkovej platforme ako nedávno testovaný Nissan Micra. Očakávania boli teda vysoké. Ale ako si francúzski inžinieri poradili s nafúknutím Nissanu Micra na dĺžku 4,3 metra?

Interiér

Po otvorení dverí vám do očí hneď udrie francúzska elegancia. Na japonskú či nemeckú strohosť tu môžete zabudnúť. Výduchy ventilátora nie sú len výduchmi, ale aj estetickým prvkom, rovnako ako ich ovládanie. Napriek tomu, že Clio je modelom segmentu B, dizajnovo veľmi príjemne korešponduje s vyššími modelmi.

Renault Clio Grandtour
Foto: Juraj Kochan

Po nastúpení si však začnete hľadať optimálnu pozíciu za volantom a tu môže nastať prvý problém. Teda ak ste vyššieho vzrastu, ako som napríklad ja. Problémom nie je priestor. Toho má vodič k dispozícii dostatok. Problémom je volant. Je síce nastaviteľný, ale iba vo vertikálnej osi a vzdialenosť od palubnej dosky je pevná. Pre vodičov s dlhými nohami to teda znamená takmer kolmý posed aby poriadne dosiahli na volant. Nakoniec si pohodlnú polohu za volantom nájdete, ale nastavenie volantu v oboch osiach by tento proces významne uľahčilo.

Všetky ovládacie prvky má vodič ľahko k dispozícii a celková ergonómia interiéru je veľmi dobrá. Vytkol by som iba páčky pod volantom. Spoza masívneho volantu na ne totiž nie je skoro vôbec vidieť. Ak sa teda s autom ešte len zoznamujete, odporúčam vám vyskúšať si ovládanie všetkých ich funkcii ešte pred jazdou. Hľadať funkcie cyklovača stieračov za jazdy v premávke by mohol byť problém.

Na druhú stranu musím pochváliť u Renaultu tradičné ovládanie rádia pod volantom, ktoré je veľmi intuitívne a pohodlné. Preladiť stanicu, alebo prepnúť ďalšiu skladbu vášho obľúbeného „cédéčka“ zvládnete s ľahkosťou bez toho, aby ste spustili oči z diania na ceste. Vypracovanie interiéru, ako aj použité materiály, sú prekvapivo dobrej kvality. To však neplatí o čalúnení sedadiel, ktoré je z vyslovene lacnej a umelej látky.

Po skromných 30 000 km, ktoré malo nami testované auto za sebou, nebolo v interiéri počuť žiadne vŕzganie alebo rezonácie plastov. Celkovo sa vodič aj vďaka pohodlným predným sedadlám cíti v aute príjemne. To však už menej platí o cestujúcich na zadných sedadlách. Zadná lavica je o poznanie tvrdšia ako predné sedadlá a ani jej sklon nie je najpríjemnejší. Navyše, miesta na hlavu je vďaka štýlovému dizajnu exteriéru pomenej. Vyššie postavy sa budú musieť trochu uskromniť, ale treba si pripomenúť, že nesedíte v prezidentskej limuzíne.

Renault Clio Grandtour
Foto: Juraj Kochan

Príjemne však prekvapí batožinový priestor. Už v základnej konfigurácii poskytuje 403 litrov priestoru, čo je veľmi slušné číslo. Na ilustráciu, zmestia sa do neho vedľa seba dva štandardne veľké cestovné kufre. K dispozícii je tiež praktické dvojité dno, po odstránení ktorého budete mať k dispozícii až 439 litrov priestoru.

Motor

Postupne si zvykáme, že základným benzínovým motorom európskych automobiliek sa stávajú trojvalce. Papierovo majú maloobjemové trojvalce lepšie parametre ako napríklad nižšie trenie, menšie rotačné hmotnosti a podobne, ale nie každý má rád ich zvukový a vibračný prejav. Tu Francúzi držia vlajku tradície pevne v rukách a Renault vsadil na osvedčený štvorvalec z predchádzajúcej generácie Clia. Objem 1,2 litra je však trochu marketingovo dofarbený, lebo presne je to 1 149 kubických centimetrov, čiže technicky 1,1 litra.

Výkon udávaný výrobcom je 55kW čiže 75k, čo neznie zle, ale údaj krútiaceho momentu 105 Nm vaše očakávania rýchlo schladí. K tomu si prečítate v technickom preukaze pohotovostnú hmotnosť 1 185kg a je jasné, že na preteky môžete hneď zabudnúť. Inžinieri v Renaulte sa snažili motoru pomôcť prevodovkou s kratšími prevodovými stupňami, ale úprimne, veľmi to nepomohlo.

Renault Clio Grandtour
Foto: Juraj Kochan

Pri mestskej jazde s jedným človekom na palube nedostatok krútiaceho momentu až tak nevnímate, ale v momente keď auto zaťažíte a vyrazíte mimo mesta, je jeho absencia znateľná. Motor je naladený na stredné pásmo otáčok a tak sa jeho „vytáčaniu“ nevyhnete. Pri vyšších otáčkach vás motor aspoň odmení pekným zvukom štvorvalcového šestnásťventilu na veľmi decentnej úrovni.

Celkovo si výrobca na odhlučnení dal záležať a po hranicu 3000 ot./min. motor takmer nepočuť. Taktiež vibrácie sú skoro neciteľné v celom spektre otáčok. Čo však bežného človeka najviac presvedčí na tejto motorizácii, je spotreba. Tá je asi najväčšou výhodou tohto motora.

Pri ustálenej jazde predpisovou deväťdesiatkou palubný počítač ukázal pekných 5,1 l/100km. Je pravda, že toto číslo platí iba pri prázdnom aute a po zaťažení by asi trochu vzrástlo, ale napriek tomu je úctyhodné. Tiež pri jazde v meste sa mi nepodarilo prekročiť 7,0 l/100km a to som jazdil svižne, nehľadiac na spotrebu. Na konci celého testu ukázal palubný počítač priemernú spotrebu 6,3 l/100 km.

Renault Clio Grandtour
Foto: Juraj Kochan

Jazda

Prvé, čo si za jazdy všimnete, je pohodlné naladenie podvozku. Presnejšie povedané, všimnete si to, až keď zistíte, že prejazd známym železničným priecestím je zrazu akýsi jemnejší. Aj spomaľovače na vozovke je cítiť menej ako na iných autách tejto triedy. Toto je veľkou devízou malého Clia a určite si na to radi zvyknete.

Podvozok je celkovo mäkší, čo sa prejaví aj relatívne veľkým náklonom auta v zákrutách. To však na stabilite nič nemení. Clio drží stopu veľmi pekne a aj keď sa dostanete k limitu priľnavosti gúm, auto sa stále správa veľmi neutrálne. Keďže ale motor nie je z najšportovejších, k limitu podvozku sa len tak ľahko nedostanete. Napriek tomu je dobré vedieť, že vás auto podrží aj v neočakávaných situáciách.

Na komforte pridá aj posilňovač riadenia s variabilným účinkom, no keďže je hnaný elektricky, kompletne zabíja odozvu kolies do volantu. To však odradí asi iba pretekárov a bežný človek si to sotva všimne.

Renault Clio Grandtour
Foto: Juraj Kochan

Vysoká štandardná výbava je u francúzskych áut dobrým zvykom a nie je to inak ani pri Cliu. Nami testované auto bolo vybavené aj množstvom príplatkovej výbavy ako napríklad palubný počítač, tempomat, prisvetľovanie do zákrut a ovládanie rádia pod volantom. Všetko samozrejme prispieva k pohodliu cestovania a určite to oceníte. Nezvyknutému vodičovi bude možno prekážať nelineárna reakcia motora na stlačenie plynového pedálu. Prvých pár centimetrov stlačenia pedálu ovláda veľkú väčšinu výkonu motora. Potom ho môžete k podlahe tlačiť aj tehlou, ale auto svižnejšie zrýchľovať nebude. Pri jemnom stlačení plynového pedálu sa vám teda môže zdať, že máte väčšinu výkonu ešte k dispozícii a pritom opak je pravdou – práve ho využívate takmer všetok. Brzdný účinok je celkovo dostačujúci a aj dávkovanie je presné a dobre vyvážené.

Spoľahlivosť

Ohľadom spoľahlivosti sme sa obrátili na overený nemecký inštitút priemyselného testovania DEKRA. Tu môže pre niektorých čitateľov prísť ďalšie z prekvapení. Clio v spoľahlivostných testoch obstálo veľmi dobre. Až 83% áut prvých 50 000km prejde bez akýchkoľvek závad a až o 75% sa to isté dá povedať aj po 100 000km. To je už pre francúzske auto veľmi slušná vizitka. Problémy najčastejšie vznikajú v elektrickom systéme vozidla, presnejšie v automatickej diagnostike riadiacej jednotky. Rýchlejšiemu opotrebeniu podliehajú aj brzdové kotúče a vedenia brzdovej kvapaliny. Vôle v tyčiach riadenia tiež nie sú zriedkavé. Sú to však ľahko odhaliteľné aj opraviteľné závady.

Renault Clio Grandtour
Foto: Juraj Kochan

Resumé

Renault Clio Grantour je veľmi elegantne vyzerajúce malé kombi, ktoré vám poskytne dostatočný priestor, pohodlie a priehrštia výbavy na presúvanie vašej rodiny. Musím však hneď dodať, že s touto motorizáciou iba po meste. Ak sa chystáte s vašim autom aj na dlhšie cesty, vrelo by som odporučil výkonnejšiu motorizáciu, ktorých bolo na výber neúrekom.

Auto nám na test zapožičalo autocentrum AAA AUTO

Renault Clio Grandtour
Foto: Juraj Kochan

Renault Clio Grandtour
Foto: Juraj Kochan
Renault Clio Grandtour
Foto: Juraj Kochan
Renault Clio Grandtour
Foto: Juraj Kochan
Renault Clio Grandtour
Foto: Juraj Kochan

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

zážihový, radový

Valce / ventily:

4 / 16

Zdvihový objem (cm3):

1149

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

55 / 5500

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

105 / 4250

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

167

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

13,6

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

7,6 / 4,9 / 5,9

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

439 / 1277

Objem nádrže (l):

55

Pohotovostná hmotnosť:

1180

Rozmer pneumatík:

185/60 R15

Dĺžka (mm):

4203

Šírka (mm):

1719

Výška (mm):

1513

Rázvor (mm):

2575

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie AAA AutoRenault