Od vzniku predchodcu SUV prešlo už takmer 100 rokov, aká je však jeho história?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
1 5.jpg
Foto: flickr.com

Pri skúmaní histórie SUV snáď nikdy nebudete počuť rovnaký príbeh. Jediné, na čom sa všetci môžeme zhodnúť je azda len fakt, že tento typ vozidiel vytvoril pre spoločnosť trvalý odkaz.

SUV (sport utility vehicle, čo v slovenskom preklade znamená športové úžitkové vozidlo) je kombinácia komfortu, vlastností klasických osobných vozidiel a výhod terénneho vozidla. Dnes ich môžeme definovať mohutnosťou, vyššou svetelnou výškou či schopnosťou pohybu mimo cesty. Nebola tomu však vždy tak.

Aký význam malo pôvodne SUV?

V dvadsiatych rokoch sa objavili prvé vozidlá pripomínajúce dnešné SUV. Keďže bolo na začiatku 19. storočia cestovanie vlakom považované za najlepší spôsob prepravy, používali sa predovšetkým na prepravu ľudí a batožiny z vlakových staníc a skladov, takže už v tom čase disponovali širokým úložným priestorom. Jedným z najznámejších sa stalo vozidlo Depot Hack, ktoré bolo v podstate predchodcom taxi s prezývkou „prímestský”.

Z taxíkov do vojny

Svoje miesto si našli SUV autá aj počas druhej svetovej vojny, kedy vyzvala americká armáda výrobcov automobilov, aby vytvorili akési prototypné vozidlo. Trvali na pohone všetkých štyroch kolies, trvácnosti a odolnosti pri preprave vojakov po drsnom teréne. Práve tieto boli navrhnuté s ohľadom na všestrannosť a údajne boli prakticky nezničiteľné. Využívali sa od prieskumu terénu až po mobilnú veliteľskú jednotku alebo dokonca ako sanitka. Nie nadarmo ich preto označovali za jeden z najdôležitejších kusov bojového vybavenia, aké bolo kedy vyvinuté.

2 3.jpg
Foto: wikimedia.org

Obľúbu našli aj v mestách

SUV vozidlá sa však rýchlo ujali po vojne aj v mestách, kedy sa dostali na spotrebiteľský trh. Už v roku 1935 dostali zhruba takú podobu, akú majú aj v súčasnosti. Telesá kombi boli vyrobené prevažne z dreva a prepravili naraz až osem osôb. Neskôr bolo drevo nahradené kovom a aj keď sa jeho tvar mierne líšil, zahŕňal už aj otváranie zadného okna a celkový prístup k prepravovanému nákladu.

50. až 90. roky

V 50. a 60. rokoch minulého storočia zaznamenali obrovský skok obzvlášť vo svojom dizajne. Od rámov nákladných vozidiel sa prešlo k používaniu rámov automobilov a dôraz sa kládol tiež na vysoký výkon. SUV vozidlá z roku 1963 s pohon 4×4 nás opäť posunuli bližšie k modernému SUV. NIektoré prišli v tom čase dokonca s posilňovačom riadenia a automatickou prevodovkou. S príchodom sedemdesiatych rokov prišli aj vyššie ceny pohonných látok a prísnejšie predpisy o emisiách, čo malo za následok výrobu áut, akými je napríklad minivan.

3 3.jpg
Foto: pixabay.com

Postupom času sa však vďaka lepším globálnym ekonomickým podmienkam začali SUV vozidlá podobať oveľa viac na dnešné SUV. V osemdesiatych rokoch dokonca došlo k návratu k rámu nákladného vozidla.

V roku 2000 sa história SUV opakovala

V roku 2000 sa trend rámov na automobily pre ľahšiu váhu vrátil. Vtedy sa však celkový koncept orientoval skôr na použitie na cesty a myšlienkou väčšieho vozidla sa zaoberali trhy, ako napríklad v Spojenom kráľovstve. Do popredia sa tak na plnej čiare dostal práve zovňajšok. Za dizajn, respektíve výrazný atletický štýl, získalo v roku 2016 ocenenie iF Design Award aj SUV vozidlo Hyundai Tucson, ktoré je dodnes jedným z najpredávanejších v Európe.

4 2.jpg
Foto: flickr.com

SUV si tak počas svojej histórie prešli od akýchsi taxíkov, cez vojenské vozidlá, až sa konečne dostali na spotrebiteľský trh. V súčasnosti ide o kombináciu pohodlia, priestoru, technológie, vzhľadu a odolnosti voči rôznym poveternostným a cestným podmienkam.

Inzercia

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať