Opäť nastal čas prezúvania pneumatík

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Pneumatiky
Foto: SITA/Michal Svítok

BRATISLAVA 23. marca (WEBNOVINY) – V jeseni sme sa vás snažili presvedčiť, že potrebujete investovať do zimných pneumatík. Pevne veríme, že ste si ich kúpili a počas zimy používali. Teraz sa však dočítate, že potrebujete ďalšie plášte, ako keby tie drahé zimné nestačili. No, pravdupovediac nestačia.

So zimnými pneumatikami v lete to nie je až také hrozné, ako s letnými v zime. Mnohí z vás si to vyskúšali aj na vlastnej koži. Zimné pneumatiky stále fungujú, šmyk s nimi nedostanete iba preto, že je zrazu teplo. Napriek tomu by ste ich však mali vymeniť. Prečo? No predsa preto, aby ste si tie zimné šetrili a mohli ich používať aj ďalšiu sezónu. Už aj v článku o zimných pneumatikách sme vysvetľovali, aký je rozdiel medzi zimnými a letnými gumami. V tomto prípade vás však zaujíma prinajmenšom jeden parameter. Letné gumy sú tvrdšie, ako tie zimné. Ak by vám teda nevadili o niečo horšie jazdné vlastnosti na suchom asfalte, mali by ste brať ohľad na opotrebovávanie pneumatík. Mäkšia zmes zimných pneumatík sa na suchom asfalte skôr zoderie, preto si zimné gumy šetrite na zimu.

ADAC opäť testoval

Aké letné pneumatiky teda kúpiť? Nemecký auto-moto klub ADAC, ktorý sa okrem iného venuje pravidelne aj testovaniu pneumatík, aj tento rok skúšal rôzne typy letných plášťov. ADAC porovnával pneumatiky z viacerých hľadísk. Jednotlivým kritériám pridelil rôznu dôležitosť:

– jazdné vlastnosti na suchom povrchu (20 %)

– jazdné vlastnosti na mokrom povrchu (40 %)

– hluk (10 %)

– spotreba paliva (10 %)

– opotrebovanie (20 %)

Tento rok ADAC testoval dva pomerne rozšírené rozmery pneumatík: 175/65 R14 T a 195/65 R15 V. V nasledujúcich tabuľkách si môžete pozrieť, ako jednotlivé typy pneumatík v testoch obstáli. Namerané výsledky sú hodnotené známkou od 1 do 6 (1 – najlepšie, 6 – najhoršie). Celkové hodnotenie je váženým priemerom týchto známok.

Rozmer: 175/65 R14 T

Typ pneumatiky

Sucho

Mokro

Hluk

Spotreba

Opotrebovanie

Hodnotenie

Continental ContiPremium Contact 2

1,5

2

3

1,9

2,5

dobré

Uniroyal RainExpert

2

2,1

3,2

2,2

1,8

dobré

Michelin Energy Saver

1,8

2,5

3,3

1,9

1,5

dobré

Hankook Optimo K715

1,9

2,4

3,3

1,9

1,8

dobré

Semperit Comfort-Life 2

2,1

2,5

3,3

2,3

2,3

dobré

Apollo Amazer 3G Maxx

1,5

2,1

3,4

2,4

2,8

uspokojivé

Pirelli Cinturato P1

1,6

2,7

2,7

1,5

2,3

uspokojivé

Firestone Multihawk

1,5

2,7

3,5

2,3

1,8

uspokojivé

Kumho Solus KH17

1,7

2,9

2,7

2

2

uspokojivé

Barum Brillantis 2

1,8

2,6

3,5

1,9

2,3

uspokojivé

Fulda EcoControl

1,8

2,9

3,1

2,2

1,8

uspokojivé

Goodyear Dura Grip

1,8

3

2,9

1,9

1,8

uspokojivé

Dunlop SP StreetRespons

1,6

3

3,3

2,2

2

uspokojivé

Sava Perfecta

1,9

3,8

3,7

2,3

1,5

dostatočné

Kleber Dynaxer HP 3

2,1

3,8

3,3

1,9

1,8

dostatočné

Debica Passio 2

2,6

3,9

3,7

2,1

1,5

dostatočné

Dayton D110

2,2

5,5

3,5

2,1

1,3

nedostatočné

Rozmer: 195/65 R15 V

Typ pneumatiky

Sucho

Mokro

Hluk

Spotreba

Opotrebovanie

Hodnotenie

Vredestein Sportrac 3V

1,8

2

3,5

2,4

1,5

dobré

Bridgestone Ecopia EP 150

1,6

2,2

2,8

1,9

2,5

dobré

Nokian V

1,7

2

3,1

2,3

2,5

dobré

Maloya Lugano

1,9

2,5

3,6

2,5

1

dobré

Continental ContiPremium Contact 2

1,6

2,3

3,4

1,7

2,5

dobré

Dunlop SP Sport Fastresponse

1,6

2,4

3,6

1,8

2,5

dobré

Semperit Speed-Life

1,9

2,5

3,3

1,9

2,5

dobré

Michelin Engergy Saver

1,7

3,1

3,1

2

0,8

uspokojivé

Firestone TZ300

1,5

2,7

3,3

2,3

1,8

uspokojivé

Pirelli Cinturato P1

1,7

2,9

3,1

1,5

1,8

uspokojivé

Hankook KinERGY Eco K425

1,9

3,1

3

1,6

1,5

uspokojivé

Goodyear EfficientGrip

1,8

3,1

3,3

1,8

2,3

uspokojivé

Falken ZIEX ZE912

1,8

3,2

3,1

2,2

2,8

uspokojivé

Sava Intensa HP

2,5

3,6

3,1

2,4

2,3

dostatočné

Point S Summerstar 2

2,5

3,6

4,4

2,2

1,8

dostatočné

Chengshan CSR66

2

5,5

3,4

2,2

0,6

nedostatočné

Pozor na vek pneumatík

Pri kúpe lacnejších skladových pneumatík si dajte pozor na ich vek. Ak by pneumatiky vplyvom času nemenili svoje vlastnosti, predajcovia by na nich neposkytovali zľavu. Mnoho ľudí to však nevie. Ide o to, že guma pracuje a časom tvrdne. Ak stvrdne príliš, jej jazdné vlastnosti sú úplne iné, častokrát neakceptovateľné. Je to podobné, ako keď vplyvom nízkej teploty letný pneumatika v zime stvrdne a šmýka sa, aj keď máte pod kolesami suchý asfalt. Stará guma je tvrdá a v zákrutách nedochádza k želanej deformácii. Auto sa teda o to skôr môže dostať do šmyku.

Ako zistiť vek pneumatiky?

Na pneumatikách je množstvo písmen a čísel. Okrem rozmeru tam ale nájdete aj jedno štvorčíslie, ktoré hovorí práve o veku pneumatiky, respektíve o dátume jej výroby. Prvé dvojčíslie udáva kalendárny týždeň v roku a druhé dvojčísle zas hovorí o samotnom roku. Ak teda na pneumatike uvidíte číslo napr. 5107, znamená to, že guma bola vyrobená v 51. Týždni roku 2007. Číslo 2510 znamená 25. týždeň roku 2010.

Aké staré môžu byť pneumatiky?

Samozrejme, že je rozdiel, či pneumatiky stoja na sklade, alebo ich máte obuté na aute a dennodenne s ním jazdíte. Ak si kúpite úplne nové gumy, po štyroch sezónach by ste ich mali vymeniť, ak nechcete riskovať. Ak však vaše pneumatiky stáli na sklade dva roky, nie je to až také katastrofálne. V skladoch je počas dňa približne rovnaká teplota. Guma teda nepracuje tak, ako na aute, ktoré stojí vonku deň-noc. Takisto guma v sklade neprenáša sily počas jazdy a nie je zaťažená hmotnosťou auta. Jej starnutie je teda pomalšie. Ak teda kúpite dvojročnú gumu, môžete na nej ešte štyri roky jazdiť a vyradiť ju ako šesťročnú. Na starších gumách sa však z bezpečnostných dôvodov neodporúča jazdiť.

V súčasnosti údajne opäť hrozí nedostatok pneumatík, ako to bolo v jeseni. Dopyt vraj zase prevyšuje ponuku a tak sa môže stať, že na niektoré typy pneumatík budete čakať dlhšie. Od apríla by mali ceny dokonca narásť. Problémy so starými pneumatikami by sa teda túto sezónu nemali vyskytnúť.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia