Test: Jaguar XF 2.2 i4 Diesel – aj štyri valce postačia

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Jaguar XF 2.2 i4 Diesel
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 20. apríla (WEBNOVINY) – Jaguar XF je plnohodnotná limuzína vyššej strednej triedy. Medzi jeho konkurentov patria autá ako BMW radu 5, Mercedes triedy E, Audi A6, či Lexus GS. Ak by sme chceli byť dôslední, uvažovať by sa dalo aj o Volve S80, Lancii Thema, Citroene C6, či Renaulte Latitude. Ak sa pozriete na tento zoznam konkurentov, vidíte, že sú zoradení od toho najporovnateľnejšieho až po takmer neporovnateľného.

Jaguar je však ako keby kategória sama o sebe. Rozmerovo sa dá porovnať s viacerými autami, po technickej stránke s tými lepšími zo spomínaného zoznamu, no a čo sa týka imidžu a celkového dojmu – asi so žiadnym. Jaguar je prémiovou značkou, no je to predsa len niečo viac, ako tie bežné prémiové značky: Audi, BMW, Mercedes. Rozhodne bude mať váš príchod lepší efekt keď vystúpite z Jaguara, ako keď vystúpite z ktoréhokoľvek z troch spomínaných Nemcov.

Potom je tu ďalší paradox. Aj keď je vo vnímaní značky citeľný rozdiel, v cenníku je rozdiel iba minimálny. Tým, že Jaguar dostal tento nový motor, mohol sa so svojou uvádzacou cenou priblížiť uvádzacím cenám konkurentov. Jaguar XF s novým 2,2-litrovým turbodieselom pod kapotou tak môžete mať za podobné peniaze ako BMW 520d alebo Mercedes E220 CDI. Podobnú cenu má aj Lancia Thema, no tá už má pod kapotou šesťvalec. Ostatní konkurenti stoja tiež približne rovnako (až na Francúzov), no už žiadny z nich nemá pohon zadných kolies a pozdĺžne uložený motor. Lexus GS má, ale momentálne je vo fáze striedania generácií. Starý model sa už predáva iba ako hybrid a predaj nového ešte nezačal.

Jaguar XF 2.2 i4 Diesel
Foto: Ondrej Rabatin

Interiér

Poďme sa však venovať samotnému Jaguaru. Podobne ako iné autá prémiových značiek, aj v interiéri Jaguaru XF nájdete kvalitné materiály zapracované do vkusného celku s úžasným zmyslom pre detail. XF-ko však svojej posádke pred každým naštartovaním zahrá také malé divadlo. Keď nastúpite do auta, nápis na štartovacom tlačidle „START STOP ENGINE“ pulzuje červeným svetlom v rytme srdca. Po stlačení tlačidla motor naštartuje a súčasne sa zo stredového tunela vysúva okrúhly volič osemstupňovej automatickej prevodovky. Aby toho nebolo málo, dovtedy skryté výduchy ventilácie sa vysúvajú z palubnej dosky. Naozaj mimoriadne pôsobivé. Je to síce iba taký detail, taká hračka, no mňa to dostalo. Hovorí sa, že chlapi stále ostávajú deťmi. Asi to bude pravda, pretože ja by som bol schopný kúpiť si to auto už len kvôli tejto parádičke. Rozoberať priestorové pomery v takmer päťmetrovej limuzíne nemá zmysel. Cestujúci na zadných sedadlách sa budú cítiť ako VIP.

Motor

Najcitlivejšou témou je pochopiteľne motor. Doteraz bol najslabším motorom pre tento model trojlitrový vznetový šesťvalec s výkonom 240 koní. Povedal by som, že vidlicový šesťvalec je pre takéto auto optimálnou pohonnou jednotkou. Čo však o 50 koní slabší radový štvorvalec? Na svoj objem (2,2 litra) má celkom slušné parametre: 140 kW (190 k) a 450 Nm. Stačí to ale na také auto?

Stačí. Nenáročným určite áno. Nie je to síce žiaden trhač asfaltu, no ale aj táto základná motorizácia stačí na to, aby vodič nemal za volantom pocit, že sa autu nechce. Na druhej strane má slabší motor aj svoje výhody – nižšia cena a nižšia spotreba. Oproti šesťvalcu je štvorvalec takmer o 5000 € lacnejší. No a čo sa týka spotreby, tá bude tak o liter-dva nižšia, v závislosti od toho, kde sa človek najviac pohybuje. Ťažko to ale presne odhadnúť, keďže šesťvalec sme netestovali a štvorvalec mal o čosi vyššiu spotrebu, ako udáva výrobca.

Jaguar XF 2.2 i4 Diesel
Foto: Ondrej Rabatin

V meste nám palubný počítač na konci testu ukazoval 7,5 litra na 100 km. Výrobca udáva 6,6 l/100 km. Mimo mesta by to podľa údajov od výrobcu malo byť iba 4,8 litra nafty na 100 km. To sa nám aj potvrdilo. Pri pokojnej jazde sa skutočne dá dostať aj pod päť litrov, čo je na takéto auto naozaj skvelý výsledok. Obrovskú pochvalu si však zaslúži spotreba paliva na diaľnici. Vďaka vynikajúcej osemstupňovej prevodovke točí motor pri 130 km/h iba neuveriteľných 1750 ot./min. Vďaka tomu stačí tomuto autu na každých 100 km diaľnice iba 5,5 litra nafty, čo je naozaj výborné.

Jazda

S najslabším motorom sa ťažko dostanete na nejaké limity podvozku. Ten je stavaný na oveľa vyššie porcie výkonu. V ponuke sú dokonca aj osemvalce, najsilnejší je ešte aj prepĺňaný kompresorom. Navyše je podvozok modelu XF z veľkej časti podobný podvozku, na ktorom jazdí športové kupé XK, takže o jazdné vlastnosti netreba mať obavy.

Podvozok je teda naozaj bezchybný, no s 2,2-litrovým turbodieselom je to skôr o pohodovej jazde. Pruženie je komfortné no pevné zároveň. Jazda je teda pohodlná, no auto ostáva stabilné aj v zákrutách, nenakláňa sa. Vodič sa za volantom cíti bezpečne aj pri vyšších rýchlostiach. Jednoducho povedané, Jaguar XF sa na ceste správa presne tak, ako každá poriadna limuzína. Skvelo maskuje rýchlosť, je pohodlná a posádku neobťažuje zbytočným hlukom.

Jaguar XF 2.2 i4 Diesel
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

Jaguar XF má zvláštne čaro. Je to nádherné majestátne auto, ktoré sa na cestách len tak nevidí. Keď už raz za čas nejaký zbadáte, poviete si: „Toto je luxus, toto je ozajstná limuzína“. Pritom človek na prvý pohľad nevie, aký motor je pod kapotou. Pokojne by to mohol byť aj štvorvalec. Auto vyzerá stále úchvatne. Majiteľ pritom za auto nezaplatil „majland“ a ani úsporný štvorvalec neruinuje jeho rozpočet. Iste, takejto limuzíne by asi najviac pasoval benzínový osemvalec a úplne optimálnou motorizáciou by bol trojlitrový diesel. Ani štvorvalec však vôbec nie je zlý a za relatívne bežnú sumu tak budete môcť vlastniť Jaguar.

Základná cena modelu – Jaguar XF 2.2 i4 Diesel: 39 820 €

Základná cena testovanej verzie – Jaguar XF 2.2 i4 Diesel Luxury: 40 759 €

Jaguar XF 2.2 i4 Diesel
Foto: Ondrej Rabatin

Jaguar XF 2.2 i4 Diesel
Foto: Ondrej Rabatin
Jaguar XF 2.2 i4 Diesel
Foto: Ondrej Rabatin
Jaguar XF 2.2 i4 Diesel
Foto: Ondrej Rabatin
Jaguar XF 2.2 i4 Diesel
Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

radový, vznetový

Valce/ventily:

4/16

Zdvihový objem (cm3):

2179

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

140 / 3500

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

450 / 2000

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

225

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

8,5

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

6,6 / 4,8 / 5,4

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

500 (540) / 923 (963)

Objem nádrže (l):

69,5

Pohotovostná hmotnosť:

1745

Dĺžka (mm):

4961

Šírka (mm):

1877

Výška (mm):

1460

Rázvor (mm):

2909

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Jaguar Land Rover v Nitre