Automobilovú výrobu na Slovensku ovplyvní záujem trhu, ale neočakávajú rovnaký scenár z prvej vlny COVID-19

Volkswagen Slovakia
Foto: ilustračné, SITA/Diana Černáková

Stabilitu automobilovej výroby na Slovensku bude ovplyvňovať záujem trhu. Ako ďalej pre agentúru SITA uviedol generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula, v rámci druhej vlny sa nedá očakávať, že sa zopakuje stav z jari tohto roku, keď výroby a prakticky celé ekonomiky zastali.

Naučili sa žiť s pandémiou

“Neočakávame, že sa budú zatvárať predajne, čo bolo hlavným iniciátorom vlny zatvárania výrob vozidiel a dielov v celej Európe. Priemysel, ale aj obyvatelia sa postupne naučili žiť s pandémiou, prijali sa a dodržiavajú sa hygienické opatrenia, pomocou ktorých bolo umožnené fungovanie celého systému dodávateľov dielov, služieb, ale aj finalistov,“ povedal.

V súčasnosti už nabehli tak samotné automobilky ako aj ich dodávatelia po dovolenkovom období na plný výkon. Ďalší vývoj a čísla na konci roku budú podľa zväzu závisieť od dopytu. Ten je v súčasnosti ovplyvňovaný aj stimulačnými opatreniami, ktoré prijali alebo prijímajú vlády mnohých európskych krajín.

„Tieto opatrenia sú smerované na obnovu vozidlového parku predovšetkým prostredníctvom vozidiel s nízkymi alebo nulovými emisiami. Je treba povedať, že tu Slovensko zaostáva a myslíme si, že jedným zo smerov, ako by malo Slovensko využiť prostriedky z fondov na obnovu je aj naplnenie záväzkov v oblasti znižovania emisií, okrem iného aj z dopravy,“ poukázal sekretár.

Nízka konkurencieschopnosť Slovenska

Zväz v rámci problémov v automobilom sektore dlhodobo upozorňuje na nízku konkurencieschopnosť Slovenska. Tá sa podľa Pribulu koronakrízou nezlepšila, naopak vo viacerých ohľadoch sa zhoršila, keď k už deklarovaným vysokým nákladom zamestnávateľov a nedostatku pracovnej sily pristúpili ďalšie oblasti.

Konkurencieschopnosť mala znížiť aj neskorá a nedostatočná štátna pomoc, ktorá podľa zväzu nedosahovala štandard iných európskych štátov.

Zo strany štátu by zástupcovia automobilového priemyslu privítali okrem iného stanovenie jasných pravidiel dočasného „kurzarbeitu“ a pokračovanie v znižovaní daňovo-odvodovej záťaže podnikateľov.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Ján Pribula