Banskobystrický kraj podporil projekty na rekonštrukciu ciest, nemôže však žiadať o eurofondy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
cestár, oprava ciest
Foto: ilustračné, Getty Images

BANSKÁ BYSTRICA 28. februára (WebNoviny.sk) – Poslanci Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) na štvrtkovom zastupiteľstve podporili projekty na rekonštrukciu a dobudovanie vyše 90 kilometrov ciest.

Kraj sa tak bude cez Banskobystrickú regionálnu správu ciest (BBRSC) uchádzať o financovanie troch projektov z eurofondov, aby vyčerpal maximum z alokovanej sumy 20,5 milióna eur.

Dobudovanie obchvatu a rekonštrukcie ciest

Ide o dobudovanie vnútorného obchvatu Banskej Bystrice, kompletnú rekonštrukciu cesty medzi Dolnou Strehovou a Lučencom a obnovu úsekov cesty medzi Breznom a Kokavou nad Rimavicou.

Schválené spolufinancovanie bude pre bývalé vedenie kraja namiesto piatich percent až vo výške 10 percent, čo zvýši výdavky kraja asi o milión eur.

Samosprávny kraj začne projekty realizovať hneď po ich schválení riadiacim orgánom. Vďaka týmto rekonštrukciám sa významne zvýši bezpečnosť a komfort obyvateľov, ktorí po týchto cestách dochádzajú za prácou i voľno-časovými aktivitami.

Zároveň sa zlepší dostupnosť priemyselných parkov v regióne a ich napojenie na cesty prvej triedy, čo zvyšuje konkurencieschopnosť a podporuje zamestnanosť v našom kraji.

Odstránia zúžené úseky

Jedným z troch projektov je rekonštrukcia takmer 50-kilometrového úseku cesty II/585 a siedmich mostov v úseku Pôtor – Dolná Strehová – Lučenec a cesty II/591 spolu s mostami a s cestným násypom pred obcou Horný Tisovník.

V rámci rekonštrukcie sa počíta s osvetlením priechodov pre chodcov v jednotlivých obciach aj s odstránením zúžených úsekov. Sú to úseky, po ktorých denne prejdú tisíce áut, pretože ide o cesty napájajúce sa na najvýznamnejšie cesty prvej triedy v kraji I/66, I/50 a I/75.

Rovnako sú to úseky, po ktorých dochádzajú ľudia za prácou do priemyselných parkov vo Vígľaši, Detve, Lučenci a Malom Krtíši. Každé zlepšenie cestnej infraštruktúry pomáha aj zníženiu nehodovosti na cestách,“ dodal predseda BBSK Ján Lunter.

Podmienky pre investorov v priemyselnom parku

V okresoch Brezno a Poltár na cestách II/529 a III/2724 sa nachádza dopravný koridor spájajúci Horehronie a Podpoľanie na cestnom ťahu Hriňová – Lom nad Rimavicou – Brezno, ktorý je dôležitým dopravným ťahom bez možnosti obchádzky.

Na týchto cestách je plánovaná sanácia násypového telesa cesty vybudovaním oporných múrov, prečistenie a prehĺbenie cestných priekop,“ uviedol Lunter.

Súčasný technický stav ciest a mostov je v nevyhovujúcom stave, viaceré nosné konštrukcie mostov majú známky pokročilej korózie, čo znižuje ich únosnosť.

Obnovená cestná sieť v okolí obcí zlepší aj podmienky pre investorov pre otvorenie prevádzok v priemyselnom parku v Utekáči, čo pomôže v znižovaní nezamestnanosti v okrese Poltár.

Prepojenie s cestou na Donovaly

Významným projektom je dobudovanie cesty tretej triedy III/2419 v Banskej Bystrici, čím kraj prepojí cesty I. triedy smerujúce na Donovaly a Brezno a efektívne tak dokončí vnútorný severný obchvat Banskej Bystrice.

Táto komunikácia odľahčí dopravu v uliciach mesta, rovnako ako v súčasnosti preťaženú križovatku R1 – Podlavice centrum.

Zároveň sa vďaka dokončeniu mimoúrovňovej križovatky podstatne zjednoduší napojenie obyvateľov najväčšieho banskobystrického sídliska Sásová na obchvat mesta, teda na cestu R1 a na cestu smer Šturec a Donovaly.

Zákaz čerpať eurofondy

Samotný Banskobystrický samosprávny kraj v súčasnosti nemôže byť žiadateľom o nenávratný finančný príspevok, spolufinancovanie a spoluprácu v rámci programu IROP, pre zákaz čerpať eurofondy zapríčinený predchádzajúcim vedením kraja. Preto poslanci schválili spolufinancovanie vo výške 10 percent pre akciovú spoločnosť BBRSC.

Ak sa BBSK podarí získať celú alokáciu z eurofondov, o ktorú sa snaží a na jej vyčerpanie apeluje aj vláda, bude na spolufinancovanie z krajského rozpočtu potrebné vyčleniť dva milióny eur. Keby sa kraj mohol uchádzať o tieto peniaze sám, bola by táto suma polovičná. Za ušetrené peniaze sme tak mohli zrekonštruovať ďalšie kilometre ciest a dať ľuďom v našom kraji kvalitnú infraštruktúru, akú si bezpochyby zaslúžia,“ doplnil za dopravnú komisiu ZBBSK poslanec Miroslav Fašang.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Lunter
Firmy a inštitúcie BBSK Banskobystrický samosprávny kraj (VÚC)