Bratislavské letisko asi zostane štátu, prenájom sa neoplatí

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Bts letisko stefanika bratislava
Letisko M. R. Štefánika, známe aj ako Airport Bratislava (BTS), je najväčším a hlavným letiskom v Slovenskej republike, cez ktoré ročne prejdú približne 2 milióny cestujúcich. Foto: SITA/Diana Černáková

BRATISLAVA 6. marca (WEBNOVINY) – Letisko M. R. Štefánika v Bratislave s veľkou pravdepodobnosťou zostane vo vlastníctve štátu, pretože jeho prenájom súkromnému prevádzkovateľovi sa neoplatí.

Informoval o tom vo štvrtok denník Hospodárske noviny (HN) s odvolaním sa na prvé výsledky analýzy, ktorú si dalo vypracovať ministerstvo dopravy od poradenskej spoločnosti Deloitte Advisory a americkej právne spoločnosti Sulivan & Worcester LLP. Deloitte ani rezort dopravy uvedené informácie nepotvrdili.

Problémom je nízky nájom

„Výsledky analýzy nie sú ukončené, definitívne rozhodnutie v tejto veci zatiaľ nepadlo,“ uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Podľa informácií HN však mala zavážiť najmä malá suma, ktorú by štát z prenájmu bratislavského letiska získal.

Súkromný prevádzkovateľ by totiž musel investovať milióny eur do modernizácie letiska. To je v posledných rokoch v strate a počet cestujúcich sa znižuje. „A keď investora štát ešte zaťaží nájmom, nemá mu to šancu vyjsť,“ povedal managing partner poradenskej spoločnosti KPMG Ľuboš Vančo. Vláda by tak mohla mať problém vôbec nejakého investora nájsť.

Odborníci radia nájsť strategického partnera

Noviny pripomenuli, že na začiatku prvej vlády Roberta Fica v roku 2006 bolo na predaj bratislavského letiska všetko pripravené. Chýbal podpis zmluvy s konzorciom, v ktorom malo zastúpenie aj viedenské letisko. Vtedajšia Ficova vláda však privatizáciu letiska zastavila. Predchádzajúca vláda Ivety Radičovej začala pripravovať jeho dlhodobý prenájom, v ktorom pokračovala aj súčasná Ficova vláda, aby sa štát odbremenil od ďalších investícií.

Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného tvrdí, že úspešnosť ekonomickej prevádzky nezávisí až tak od vlastníckej štruktúry, teda od toho, či letisko vlastní štát alebo súkromník. „Nevýhodou štátneho vlastníctva sa ukazuje skutočnosť, že nie je určená záväzná dlhodobá stratégia letiska,“ upozornil odborník.

Podľa neho sa stále pripravujú a prepracúvajú nové krátkodobé koncepcie, ale ani jedna z nich sa nestihla uviesť zásadnejšie do života. Podpredseda KDH a bývalý štátny tajomník rezortu dopravy Ján Hudacký si nevie predstaviť, že by štát vynakladal milióny eur na modernizáciu letiska. „Strategický partner by bol riešením,“ dodal.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Ján Hudacký
Firmy a inštitúcie Letisko M. R. Štefánika