Brusel nám preplatí železničný projekt za 230 miliónov eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ján Počiatek
Ján Počiatek Foto: SITA/Diana Černáková

BRATISLAVA 17. apríla (WBN/PR) – Európska únia preplatí Slovensku 85 percent z oprávnených nákladov na modernizáciu železničnej trate v úseku Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce v celkovej hodnote takmer 230 miliónov eur. Po takmer dvoch rokoch ide o prvý veľký projekt v hodnote nad 50 miliónov eur, ktorý nám Európska komisia (EK) schválila.

Súhlasné stanovisko znamená, že Európska únia Slovensku refunduje 195 154 622 miliónov eur z celkových nákladov projektu, zvyšok je hradený zo štátneho rozpočtu. Projekt bude stavebne ukončený v máji tohto roku.

Som veľmi rád, že Európska komisia schválila našu žiadosť o finančný príspevok na modernizáciu železničnej trate medzi Novým Mestom nad Váhom a Zlatovcami,“ povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek. A zdôraznil, že rozhodnutie Komisie je výsledkom tvrdej práce a enormného úsilia Riadiaceho orgánu OPD počas náročných vyjednávaní s EK. „Som presvedčený o tom, že schválený železničný projekt je len prvou lastovičkou, po ktorej získame pre Slovensko ďalšie reálne peniaze z eurofondov,“ dodal J. Počiatek. V súčasnosti je totiž v Bruseli vo fáze schvaľovania šiestich veľkých projektov – dva železničné a štyri cestné. Schválenie niekoľkých z nich možno očakávať už v priebehu prvého polroka.

Obrazom: Modernizácia železničnej trate v úseku Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce

Modernizácia železničnej trate
Foto: SITA / Ľudovit Vaniher

Modernizácia železničnej trate
Foto: SITA / Ľudovit Vaniher
Modernizácia železničnej trate
Foto: SITA / Ľudovit Vaniher
Modernizácia železničnej trate
Foto: SITA / Ľudovit Vaniher
Modernizácia železničnej trate
Foto: SITA / Ľudovit Vaniher

Modernizácia železničnej trate v úseku Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce pre traťovú rýchlosť do 160 km/hod je súčasťou modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov a nadväzuje na predchádzajúce zmodernizované úseky Bratislava Rača – Trnava a Trnava – Nové Mesto nad Váhom. V rámci úseku v dĺžke 17,5 kilometrov sa modernizuje technická infraštruktúra, vrátane zastávok a železničných staníc. Súčasťou projektu je aj výstavba nového železničného tunelu cez Turecký vrch s dĺžkou 1775 metrov, ktorý bol uvedený do predčasného užívania v júli 2012. Železničný tunel cez Turecký vrch je prvý na Slovensku, ktorý je navrhnutý a realizovaný podľa technických špecifikácií pre interoperabilitu (TSI) pre konvenčné trate.

Video: Na obnovu trate cez Trenčín má dať EÚ 205 mil. eur

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) podľa ministerstva dopravy zatiaľ nepredložili žiadosť o nenávratný finančný príspevok na modernizáciu dvanásťkilometrovej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá. Projekt má byť v prípade schválenia Európskou komisiou (EK) financovaný zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu v pomere 205 mil. eur a 36 mil. eur v rámci Operačného programu Doprava. Oprávnené náklady železníc nad rámec financovania sú 9,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Autor: Ľudovít Vaniher

Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov, či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach.

Prioritné osi OPD:

PO1 – Železničná infraštruktúra

PO2 – Cestná infraštruktúra (TEN-T)

PO3-Infraštruktúra intermodálnej prepravy

PO4 – Infraštruktúra integrovaných dopravných systémov

PO5- Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy)

PO6- Železničná verejná osobná doprava

PO7- Technická pomoc

Zdroj: MDVRR SR

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Počiatek