Brusel už netrápi náš mýtny tender, zastavil konanie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Elektronické mýto
Foto: ilustračné, SITA/Dušan Hein

BRATISLAVA 31. marca (WEBNOVINY) – Európska komisia (EK) zastavila 28. marca konanie, ktoré viedla proti Slovensku pre možné porušenie európskych pravidiel o verejnom obstarávaní v tendri na prevádzkovateľa elektronického mýtneho systému. Agentúru SITA o tom v pondelok informoval vedúci tlačového a politického oddelenia Zastúpenia EK na Slovensku Andrej Králik.

Ak by sa podozrenia Bruselu o vyhodnotení mýtneho tendra potvrdili, SR hrozila žaloba a pokuta. Komisia uzavrela vyšetrovanie vylúčenia uchádzačov, ktorí v tendri na výber mýta predložili lacnejšie ponuky, pretože podľa nej nebolo možné preukázať s dostatočnou istotou, že uchádzači boli vylúčení v rozpore s pravidlami.

Komisia pritom vychádzala z rozhodnutia Súdneho dvora o predbežnej otázke a následného rozhodnutia Najvyššieho súdu SR, ktorý zamietol odvolania vylúčených uchádzačov. Tí predtým neuspeli so žalobami na Krajskom súde v Bratislave ani s námietkami proti vylúčeniu na Úrade pre verejné obstarávanie.

Súdny dvor rozhodol

Súd, kladivko
Foto: Shutterstock

Súdny dvor v rozhodnutí o predbežnej otázke rozhodol, že ak uchádzač navrhne neobvykle nízku cenu, verejný obstarávateľ ho má písomne požiadať o objasnenie ponúkanej ceny. Prináleží vnútroštátnemu súdu, aby preveril vzhľadom na všetky prvky v spise, ktorý mu bol predložený, či žiadosť o objasnenie umožnila dotknutému uchádzačovi dostatočne vysvetliť základné charakteristické parametre jeho ponuky,“ uviedol Králik.

Brusel sa na začiatku právneho konania obával, že SR porušila európske pravidlá verejného obstarávania tým, že z tendra na vybudovanie komplexnej služby elektronického výberu mýta boli neopodstatnene vylúčení uchádzači. „Komisia bola znepokojená, že Slovensko porušilo pravidlá EÚ v oblasti verejného obstarávania diskrimináciou niektorých záujemcov, čím neotvorilo postup na obstaranie elektronického výberu mýta celoeurópskej hospodárskej súťaži,“ pripomenul Králik dôvod začatia

Komisia mala tiež pochybnosti o nenáležitých dodatkoch k zmluve po tom, ako bol predmet zákazky vysúťažený. Po podpise zmluvy medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou, a.s. (NDS) a mýtnou spoločnosťou SkyToll, a.s. 13. januára 2009 bolo totiž výrazne zmenených niekoľkých zmluvných podmienok. „Ak by sa tieto zmeny uskutočnili na začiatku verejného obstarávania a ak by s nimi boli oboznámení zúčastnení uchádzači, títo mohli predložiť inú ponuku a do postupu predkladania ponúk sa mohlo zapojiť viac záujemcov,“ priblížil Králik. Komisia podľa neho v tomto prípade napokon skonštatovala, že slovenské orgány prijali potrebné nápravné opatrenia a porušenie pravidiel bolo odstránené.

Kritika Bruselu

Dialnica kamion d1
Foto: SITA/Michal Burza Foto: ilustračné, SITA/Michal Burza

Brusel kritizoval dodatočné zavedenie tranzitného ticketingu krátko po zavedení mýta začiatkom roku 2010. Automobily pri prejazde cez SR nemuseli mať palubnú jednotku na výpočet mýta. Tranzitný ticketing rezort dopravy napokon vlani zrušil. Aj nákladné automobily pri tranzite cez SR musia byť od 1. októbra 2013 zaregistrované do elektronického mýtneho systému a mať nainštalované prístroje na výpočet mýtneho. Ďalšia výhrada komisie sa týkala následného zabezpečenia úhrad za mýto palivovými kartami bez súťaže, len na základe zmluvy medzi SkyTollom a firmou Fleetpay. NDS vlani na jeseň vyhlásila užšiu súťaž na zabezpečenie platieb za služby elektronického výberu mýta palivovými kartami.

Ministerstvo dopravy informovalo, že proces posudzovania námietok zúčastnených strán naďalej trvá, pričom s Európskou komisiou intenzívne komunikuje. „Zatiaľ ostatné argumenty boli vznesené v januári a uzavretie konania sa očakáva v najbližších mesiacoch. Predpokladaný termín je apríl až máj,“ uviedol rezortný hovorca Martin Kóňa. „Kroky a postoje EK nemôžeme komentovať, ale za ministerstvo dopravy dodám, že intenzívne obhajujeme našu pozíciu a vyvíjame maximálne úsilie, aby sme dospeli k obojstranne akceptovateľnému riešeniu,“ dodal.

Najnižšiu cenu v tendri na výber mýto zo štyroch účastníkov predložilo konzorcium Slovakpass, a to 19,006 mld. Sk (630,88 mil. eur) vrátane dane. Združenie ToSy.sk navrhlo cenu 19,620 mld. Sk (651,26 mil. eur) a Kapsch 22,575 mld. Sk (749,35 mil. eur). Týchto troch uchádzačov NDS vyradila pre nesplnenie podmienok účasti. Najvyššiu cenu navrhla skupina SanToll – Ibertax, a to 25,670 mld. Sk (852,09 mil. eur), a keďže ako jediná zostala v hre, získala kontrakt.

Obe firmy neskôr založili spoločnosť SkyToll, a.s., ktorá v januári 2009 uzavrela s NDS zmluvu o vybudovaní a prevádzke elektronického výberu mýta na Slovensku do roku 2022. Predpokladaná cena za vybudovanie a prevádzku mýtneho systému bola 20 mld. Sk (663,88 mil. eur).

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie EK Európska komisia