Bývalý zhotoviteľ D1 s tunelom Višňové má dostať takmer 25 miliónov eur, OĽaNO chce vedieť dôvod

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ján Marosz
Ján Marosz. Foto: archívne, SITA/Branislav Bibel.
  • aktualizované 11. júla, 17:17

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) sa dôrazne ohradzuje voči tvrdeniam hnutia OĽaNO v súvislosti s pozastavenou stavbou diaľnice D1 s tunelom Višňové.

„Nie je pravda, že cena za doplatenie pôvodnému zhotoviteľovi je vyššia, ako sa plánovalo. Pôvodná požiadavka zhotoviteľa bola podstatne vyššia, pričom minimálna hraničná suma na doplatenie bola 23,5 milióna eur,“ uviedla vo štvrtok pre agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Viackrát podľa nej vysvetlili, že ide o teoretické číslo a po inventarizácii stavby môže byť vyplatená väčšia alebo menšia suma, a to na základe skutočnosti a dôkladnej kontroly.

Žiadajú podrobný účet

NDS v zmysle dohody, po inventarizácii a na základe znaleckého posúdenia uhradila pôvodnému zhotoviteľovi úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala Salini Impregilo – Dúha celkovo 24,8 mil. eur.

„Táto suma pozostáva nielen zo sumy za technologické zariadenia určené na výstavbu a zabudovateľný materiál, ale aj zo sumy za riadne zrealizované stavebné práce, projektovú dokumentáciu, inžiniering a vyplatenie zádržného,“ priblížila Michalová.

Poslanec Národnej rady SR a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz na brífingu vo štvrtok povedal, že chcú vedieť, za čo presne diaľničiari doplatia pôvodnému zhotoviteľovi takmer 25 mil. eur.

„Kým neuvidíme podrobný účet, domnievame sa, že tieto peniaze potečú do vreciek odchádzajúceho konzorcia ako odstupné za to, že sa nebude súdiť,“ poznamenal Marosz. NDS by podľa neho mala preukázať, čo za tie peniaze nakúpi.

Výrazná úspora pri preprave

Pravdivé podľa NDS nie sú ani vyjadrenia zástupcov OĽaNO k stavu a kvalite diela. „Stav diela bol priebežne kontrolovaný nezávislým stavebným dozorom a z toho obdobia sú známe nedostatky, ktoré je potrebné odstrániť. Všetky tieto nedostatky má právo na svoje náklady odstrániť pôvodný zhotoviteľ,“ informovala Michalová.

Na dlhodobé zádržné (60 mesiacov) zhotoviteľ zložil novú bankovú záruku nad rámec 40,9 mil. eur, táto bude použitá ako záruka na odstraňovanie chýb a nedorobkov.

NDS prevzala len materiál a vybavenie, ktoré bolo podľa nej výhodné odkúpiť nielen z hľadiska ceny, ale aj úspory času. Nový zhotoviteľ, ktorý stavbu diaľnice dokončí, bude môcť s týmito položkami ihneď pracovať. Diaľničná spoločnosť poukázala aj na výraznú úsporu pri preprave materiálov na stavbu.

„NDS tiež opakuje, že žiadna z položiek nebude zaplatená dvakrát a vyplatená suma je na základe znaleckého posúdenia. Zoznam položiek, na ktorý sa pán poslanec Marosz odvoláva, je v prílohe dohody o ukončení kontraktu a je iba súpisom vecí, ktoré zhotoviteľ navrhol na inventarizáciu a domnieval sa, že je k dispozícii. Neznamená to, že NDS všetky tieto položky odkúpila,“ vysvetlila Michalová s tým, že konečný zoznam je odlišný.

Pochybnosti o stavbe diaľnice

OĽaNO vyslovilo pochybnosti o stave stavby diaľnice, najmä tunela. Obáva sa, či po odchode zhotoviteľa nebude potrebné opäť doplácať ďalšie peniaze pri dokončení diela.

„Ešte nedávno boli v tuneli popraskané betónové konštrukcie. Ak doteraz neboli opravené, tak ich bude treba vybúrať a vybetónovať nanovo. Na základe písomných dôkazov, ktoré máme k dispozícii, si NDS ešte v máji objednala firmu na sken tunela, ktorý mal povedať, či je dielo v požadovanej kvalite,“ povedal expert hnutia pre dopravu Jiří Kubáček. Výsledky podľa neho nie sú známe. „Podľa našich informácii analýza stavby tunela dopadla dosť zle,“ upozornil.

Diaľničná spoločnosť považuje ukončenie kontraktu s pôvodným zhotoviteľom stavby, ktorý nebol schopný vo výstavbe pokračovať, za správny krok, ktorý odobrila aj Európska komisia.

„Všetky ostatné varianty by znamenali presne to, čím poslanci z OĽaNO strašia – oddialenie dokončenia úseku, zvyšovanie finančných škôd vrátane prepadnutia eurofondov a najmä nevyplatenie subdodávateľov. Preto vyjadrenia, ktoré odzneli na tlačovej besede, svedčia o zásadnom neporozumení zmlúv a ich príloh, alebo o začínajúcej predvolebnej kampani, ktorá nerešpektuje fakty a ich len účelovo prekrúca,“ dodala Michalová.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján MaroszMichaela Michalová
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRNDS Národná diaľničná spoločnosťOĽaNO Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti