Pestovanie strukovín

Pestovanie strukovín
zdroj: gettyimages.com

Strukoviny sú v našom jedálničku pomerne obľúbené a viete ich zakomponovať do nespočetného množstva jedál. Okrem toho, že sú chutné, pomáhajú revitalizovať pôdu a obsahujú zdraviu prospešné vitamíny aj minerálne látky. Každá strukovina je jedinečná nielen z hľadiska nárokov na pestovanie, ale aj v oblasti zloženia a prínosu pre ľudský organizmus.

Strúčiková rôznorodosť

Strukoviny sú pre človeka doslova energetickou bombou. Ich zloženie zahŕňa vitamíny, minerálne látky, esenciálne mastné kyseliny, vlákninu, bielkoviny aj sacharidy. Niektoré druhy môžete používať aj ako výživné krmivo pre zvieratá. Prospešnosť pre ľudské zdravie sa zvyšuje aj faktom, že nezvyšujú hladinu cholesterolu v krvi. Vo svete existuje viac ako sto druhov strukovín. U nás patria k najobľúbenejším druhom nasledujúce:

Fazuľa obyčajná
Pre úspešné pestovanie zabezpečte fazuli ľahkú pôdu, bohatú na vápnik. Klíčenie nastáva pri teplote 8 – 10 stupňov, hovoríme teda o teplomilnej rastline, ktorá vyžaduje aj prihnojovanie. Pestujú sa dva základné druhy – ťahavá fazuľa (vyžaduje oporu) a kríčková fazuľa. Fazuľa je neoceniteľná aj pre svoje zloženie. Telu dodá zinok, mangán, kyselinu listovú, železo, vitamín C a E, ale aj vitamíny skupiny B. Pozitívne vplýva na látkovú premenu, kožu, oči aj srdce.

Pozrite si záhradné ručné náradie v týchto e-shopoch:

Hrach siaty
Najčastejšie vysievaná strukovina. Hrach je charakteristický pre mierne pásmo. S výsevom začíname na začiatku marca a po zasiatí je potrebné pôdu prevalcovať. Obávať sa nemusíte ani jarných mrazov, hrachu sa nič nestane ani pri teplote mínus šesť stupňov. Vysádzame do kyprej a dobre prevzdušnenej pôdy. Pozor treba dať na polievanie, pretože hrach je náchylný na hnilobu. Z výživového hľadiska obsahuje vitamíny skupiny A a B, enzýmy, tuk, vlákninu či škrob.

Šošovica jedlá
Šošovica vyžaduje vápenatú, vzdušnú a ľahkú pôdu. Obľubuje suchšie a teplé podnebie s minimom zrážok. Neuškodia jej ani menšie jarné mrazy. Telu dodá vitamín B6, kyselinu pantoténovú a niacín. Obsahuje prevažne bielkoviny a minimum tukov. Zaujímavá je aj z hľadiska energetickej hodnoty. Ak zjete semeno šošovice so šupkou, dodáte telu väčšie množstvo energie, než pri konzumácii plodov bez šupky.

Cícer baraní
S pestovaním začíname v apríli. Cíceru pripravte skôr ľahšiu pôdu. Neprekáža mu suché podnebie. Vplyvom sucha dokonca neopadávajú a nepukajú ani jeho struky. Je bohatá na esenciálne aminokyseliny, uhľohydráty tuk a bielkoviny.

Bôb obyčajný
Bôb je na podmienky pestovania o niečo náročnejší. Pripravte mu hlinito-ílovitú, úrodnú a dobre premokrenú pôdu. Ešte pred samotným výsevom musia semená napučať, namočte ich preto do vody. Dôležité bude aj pravidelné okopávanie a zavlažovanie. Z hľadiska teploty je bôb nenáročný a neublížia mu ani mierne mrazy. Rastlina veľmi bohato kvitne. Určite vám zachutia aj plody bôbu, ktoré, svojou chuťou, pripomínajú pečené gaštany.

Rôzne druhy strukovín
zdroj: gettyimages.com

V tejto súvislosti by vás mohlo zaujímať: