Cargo si prenajalo vozne za niekoľko miliónov eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Cargo
Foto: SITA

BRATISLAVA 14. januára (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. si prenajala sedemsto nákladných vozňov na osem rokov spolu za vyše 31 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Štátny vlakový nákladný dopravca tak má za využívanie všetkých vozňov zaplatiť priemerne 3,88 mil. eur za rok, resp. 15,19 eura za vozeň denne.

Cargo si prenajalo vagóny a vozne

Podľa výsledkov tendrov zverejnených vo Vestníku verejného obstarávania si Cargo prenajalo šesťsto nákladných vagónov, vrátane opcie na sto vozňov, od firmy Convey a.s. Bratislava za 25,93 mil. eur bez dane. Predpokladaná cena nájmu bola 31,3 mil. eur.

Za nájom ďalších sto vozňov má zaplatiť firme VIP Považský Chlmec, s.r.o. Stupava 5,11 mil. eur, keď odhadovaná hodnota zákazky bola 5,69 mil. eur. Obe firmy uspeli vo verejných súťažiach spomedzi dvoch ponúk, zmluvy uzavreli vlani v decembri. Cargo môže prenajaté vozne poskytnúť jednotlivo alebo všetky spoločne do užívania tretej strane.

Cargo Slovakia
Foto: SITA/Jozef Jakubčo

„Z takmer 13 tis. nákladných vozňov vo vlastníctve ZSSK Cargo využívame v prevádzke na prepravu tovarov 8 200 vozňov,“ zareagovala v utorok pre agentúru SITA riaditeľka odboru vnútorných a vonkajších vzťahov spoločnosti Monika Schmidtová.

Cargo na pokrytie svojich prevádzkových výkonov si podľa nej prenajímalo, prenajíma a bude prenajímať vozne z externého prostredia. Dôvodom je štruktúra prepravy tovaru a jeho množstva k disponibilným vozňom vo svojom vlastníctve, ako aj potreba zabezpečenia špeciálnych vozňov. „Uvedené je štandardné a nevyhnutné u všetkých 2 tis. železničných dopravcov v Európe,“ dodala Schmidtová.

Čas nájmu vozňov na osem rokov zdôvodnilo Cargo predpokladanými prepravnými výkonmi na konkrétne rady vozňov, ktoré nemá v potrebnom množstve. „Jediným kritériom na vyhodnotenie ponúk bola najnižšia cena v eurách bez DPH, za nájom nákladného vozňa za jeden deň. Ani jeden z vyhodnocovaných uchádzačov, ktorí predložili ponuku, neponúkol cenu na úrovni 10 eur bez DPH,“ uviedla Schmidtová.

Jedným zo spoločníkov a konateľov VIP Považský Chlmec bol v septembri 2010 Vladimír Ľupták, ktorý je od apríla 2012 generálnym riaditeľom a predsedom predstavenstva štátneho Carga a od augusta 2012 je v dozornej rade partnerskej Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. Od októbra 2010 do apríla 2012 bol generálnym riaditeľom Železníc Slovenskej republiky.

Spoločnosť si vyberá obchodného partnera

Cargo partner
Foto: cargo-partner.com

Cargo si prenajalo vagóny v období, keď vyberá partnera na získanie podielu 66 % vo svojej dcérskej firme Cargo Wagon, a.s.

Tá má od materskej spoločnosti odkúpiť 12 400 vozňov, z ktorých zhruba dve tretiny jej bude spätne prenajímať.

Ďalšia dcérska firma štátnej akciovky ZSSK Cargo Intermodal, a.s. má prevádzkovať kontajnerovú prepravu so 430 vagónmi, budúci investor by v nej mal mať 50 %.

Zmluvu s dvoma firmami na nájom vozňov v čase, keď Cargo hľadá kvalifikovaného a solventného investora do spoločnej firmy Cargo Wagon označila šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková v rozhovore pre Hospodárske noviny za minimálne neférové.

„Za prenájom vozňov zo spoločného podniku chce Cargo platiť len 10 až 11 eur (denne). To sa veľmi pravdepodobne nebude páčiť jeho budúcemu partnerovi,“ povedala Mertinková. Dlhodobá nájomná zmluva na osem rokov je podľa nej výhodná najmä pre prenajímateľa, lebo má garantovaný stály príjem aj pevnú cenu bez ohľadu na vývoj na trhu.

Dodala, že ak Cargo potrebovalo vozne tak súrne, malo si ich prenajať na kratší čas, napríklad na rok alebo dva. „Jeho budúci partner by určite rád vložil do spoločného podniku aj tie vozne, ktoré Cargu chýbajú,“ uzavrela Mertinková.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Vladimír Lupták
Firmy a inštitúcie Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.