Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Pomníček, ktorý nadšencom prerástol cez hlavu
3
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Ján Ďalák sa asi nechcel nechať zahanbiť. Dal sa dokopy s lesníkom Ivanom Ružekom a jeho synom Róbertom. Vraj ich inšpiroval miestny chatár, ktorý pred svojou rezidenciou postavil pamätník niekdajšej úzkokoľajke. Vladimír Kampf
18. 02. 2013 0:00 Tipy na výletSlovensko od Cestujsi.skSITA

Pomníček, ktorý nadšencom prerástol cez hlavu

Ján Ďalák bol čosi ako správca Katarínky – zrúcaniny starého kláštora a kostola v lese medzi Dechticami a Naháčom. V horárni trávil kopu voľného času a pozeral, ako unikátna ruina zarastá zeleňou, až kým neprišli prví katarínkovia – dobrovoľníci, ktorí zachraňujú tamojšie rozpadávajúce sa stavby.

Ďalák sa asi nechcel nechať zahanbiť. Dal sa dokopy s lesníkom Ivanom Ružekom a jeho synom Róbertom. Vraj ich inšpiroval miestny chatár, ktorý pred svojou rezidenciou postavil pamätník niekdajšej úzkokoľajke.

Bolo to v roku 1997. Chlapi si povedali, že kus železničky, zrušenej v roku 1965, opäť oživia. V lesoch a dedinách medzi Trstínom a Dobrou Vodou je dodnes množstvo jej všelijakých pozostatkov. Domorodci si z fragmentov porobili ploty, na gátri v Smoleniciach dokonca zostali zachované aj vozíky na rezivo upravené z pôvodných vagónikov. V dechtickom rybníku odpočívali dva podvozky.

Vladimír Kampf

Na akože Ďalákovom panstve, nádvorí bývalej grófskej hájovne hneď vedľa zrúcaniny, začalo vyrastať čosi, čo malo spočiatku byť len malým pamätníkom.

K prvým fragmentom trate pribúdali ďalšie. Nadšenci si dokonca trúfli aj na železničné priecestie a križovanie úzkokoľajky so štandardnou traťou.

Nakoniec sa im to až tak „vymklo z rúk“, že v roku 2002 na Deň detí sa škôlkari z Dechtíc prišli povoziť! Síce len na kratučkom úseku, ale predsa. Neskôr trať predĺžili o železničný most. Kovovú konštrukciu šikmého mosta priviezli z bývalej chemickej továrne na Dobrej Vode. O rok neskôr pribudla aj prvá výhybka.

Vladimír Kampf

V zime 2004 kúpili v bani Dolina vo Veľkom Krtíší nepojazdnú banskú lokomotívu. Museli ju kompletne zrekonštruovať, inak by sa ani nepohla. K nej pribúdali ďalšie zachránené kusy rôznych častí trate alebo aj malých vagónikov. Dnes je už jasné, že myšlienka jednoduchého pomníka na úzkorozchodnú trať v Malých Karpatoch sa o riadny kus posunula.

Asi nikto netuší, kde zostane koniec trate. Dnes je to už vážnou záležitosťou Združenia na záchranu lesných železníc Slovenska.

Odporúčané články

Nebojíš sa výšok? Vyskúšaj chodník korunami stromov v Dánsku Iniciatíva My sme les bojuje za ochranu slovenskej prírody

Témy

Diskusia

Bezplatné novinky emailom z cestovania raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Neprehliadnite

Tigrica ušla z národného parku a unavená prespala celý deň v posteli vystrašeného Inda Video: Bezpečne a v limite, Sagan aj na zadnom kolese splnil v 13. etape Tour de France misiu Čaputová by nemala zasahovať do vnútorných problémov iných štátov, podľa Danka môže poškodiť vzťahy Glosa: Silikónové implantáty by nemali byť dôvodom na preukaz ŤZP Gál rozhodol o nevyhostení Vinogradova, podľa právnikov to môže spôsobiť medzinárodnú blamáž Prezidentka Čaputová rozumie túžbam komunity LGBTI, zároveň chápe aj obavy o stav rodín

Aktuálne témy

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.

X