Čo robiť, aby ste zabránili vzniku cukrovky

Smiech, žena
Foto: chupetesybiberones.es

BRATISLAVA 23. októbra (WEBNOVINY) – V lete prišli vedci so zaujímavým zistením, že kurkumín – látka, ktorá je súčasťou korenia kurkuma, dokáže predchádzať diabetu druhého typu. Ukázal to ich výskum, o ktorom si môžete prečítať TU.

Proti tomuto rozšírenému ochoreniu však možno bojovať aj ďalšími spôsobmi, ktoré sú podložené rokmi štúdií a sledovaním životného štýlu tisícok ľudí. Netreba však zabúdať na to, že zdravý spôsob života nenahradí žiadna ‚zázračná‘ tabletka ani potravina.

Zelenina a ovocie

Trik je v tom, aby ste si nevyberali len svoj najobľúbenejší druh zeleniny a ovocia, ale snažili sa jesť čo najrozmanitejšie. Najmenšie riziko vzniku diabetu majú podľa nového výskumu tiež tí, ktorí jedia najväčšie množstvo zeleniny a ovocia.

Chôdza, chodiť, prechádzka
Foto: blogdefarmacia.com

Prechádzky

Ak takmer vôbec necvičíte, stačí krátka prechádzka a riziko vzniku diabetu sa zníži. Na výskume Washingtonskej a Pittsburghskej univerzity sa zúčastnilo vyše 1800 ľudí, pričom na začiatku cukrovku nemal nik a na konci 243 z nich.

Všetci účastníci boli potomkami pôvodných obyvateľov Ameriky, ktorí majú podľa štatistík málo pohybu a diabetes im hrozí viac ako ostatným. Tí, ktorí denne urobili aspoň 3500 krokov, cukrovku riskovali o 29 percent menej ako tí, ktorí sa prechádzkam nevenovali takmer vôbec. Zvyčajne sa pritom odporúča 10-tisíc krokov dene, takže 3500 krokov je pomerne málo.

Oriešky

Výskumníci z Poľnohospodárskeho centra Louisianskej štátnej univerzity zistili, že ľudia, ktorí pravidelne konzumujú oriešky rastúce na stromoch (pistácie, makadamové orechy, vlašské orechy, mandle či kešu), sa chránia pred vznikom diabetu i srdcovo-cievnych chorôb a metabolickým syndrómom.

Ich konzumácia totiž súvisí s nižšou hladinou zápalového indikátora zvaného C-reaktívny proteín a vyššou hladinu ‚dobrého‘ cholesterolu. Paradoxne, títo ľudia mali tiež nižšie BMI, a to aj napriek veľkej kalorickej hodnote orieškov.

čučoriedky, mandle
Foto: shape.com

Niektoré druhy ovocia

Rozsiahla štúdia, ktorá zahŕňala sledovanie jedálničkov 200-tisíc ľudí, dokázala, že ovocie obsahujúce antokyaníny sa spája s nižším rizikom vzniku cukrovky.

V číslach to znamená toto – napríklad u najväčších jedákov čučoriedok pozorovali o 23 percent menšie riziko ako u ostatných a u ľudí, ktorí jedli päť a viac jabĺk týždenne, zaznamenali rovnaké percento. Do štatistiky sú zahrnuté aj ďalšie faktory ako hmotnosť, fajčenie či výskyt cukrovky v rodine.

Dostatok spánku

V tomto prípade je známa súvislosť vhodnej dĺžky spánku tínedžerov s nadváhou a nižšieho risku vzniku cukrovky. Vedci skúmali 62 obéznych tínedžerov.

Tí, ktorí spali medzi sedem a pol až osem a pol hodinou denne, mali stabilnú hladinu glukózy v krvi, no tí, ktorí spali viac alebo menej, ju mali vyššiu.

žena, alkohol, pitie, rozhovor, smiech
Foto: ehow.com

Alkohol – s mierou

Netešte sa dopredu, alkohol a nižšie riziko vzniku diabetu spolu súvisia len v niektorých prípadoch, konkrétne u žien, ktoré jedia veľa sacharidov a pijú alkohol s mierou.

Tie boli vo výskume o 30 percent menej rizikové ako ostatné účastníčky, ktoré alkohol nepili vôbec. Zaujímavé je, že jedenie veľkého množstva sacharidov bez pitia alkoholu nebezpečenstvo zvyšuje.

Syr

Ako ukázala štúdia, milovníci syra, ktorí si túto pochúťku často doprajú, riskujú vznik diabetu druhého typu v priemere až o 12 percent menej ako ostatní.

Tiež platilo, že čím viac syra, mlieko a jogurtov jedli, tým menšie bolo riziko. Účastníci výskumu, ktorí jedli najviac syra, denne konzumovali okolo 56 gramov, najmenšia denná dávka bola zas menej ako 11 gramov. Vedci však zároveň upozornili, že výsledky štúdie treba brať s rezervou, lebo zatiaľ nie je jasné, prečo by mal syr cukrovke predchádzať a je potrebný ďalší výskum.

Výsledky sa tiež líšili v závislosti od krajiny, u Francúzov bolo riziko menšie, no napríklad u britských milovníkov syra dokonca vyššie.

MYSLITE NA SVOJE ZDRAVIE NA FACEBOOKU!!!

Zdroje: huffingtonpost.com, Reuters

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom