ČR chcela vyberať mýto na 1 300 km ciest 1. triedy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Stavba mýtnej brány
Mýto

BRATISLAVA 21. januára (WEBNOVINY) – V Českej republike pôvodne plánovali neskôr zaviesť výber mýta aj na okolo 1 300 kilometroch ciest prvej triedy. Od tohto zámeru však upustili, lebo mikrovlnný systém mýta by si vyžadoval postavenie veľkého množstva mýtnych brán. Bolo by to ekonomicky neúnosné, aj keď kraje stále volajú po rozšírení spoplatnenia aj na cesty nižšej kategórie. „V druhej etape chceli v Českej republike zaviesť hybridný mýtny systém, ktorý by na cestách prvej triedy mal satelitnú funkciu a na diaľniciach by zostala mikrovlnná technológia,“ povedal ďalej pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák.

V Čechách sa mýto vyberá na diaľniciach a rýchlostných cestách, ako aj na zhruba 190 kilometroch ciest prvej triedy. „Majú vybudované základné ťahy diaľnic a cesty prvej triedy majú spoplatnené len na hraničné priechody a na niektorých malých úsekoch,“ uviedol Palčák. Odpovedal tak na otázku, prečo sa v ČR na cestách prvej triedy platí mýto len v malom rozsahu a na Slovensku až na viac ako 1 400 kilometroch ciest prvej triedy, čo predstavuje približne 40 % siete ciest tejto kategórie.

V Čechách od začiatku tohto roka platia mýto aj automobily nad 3,5 tony, od roku 2007 ho platili len ťažké nákladné vozidlá nad 12 ton. Mýto sa vyberá na diaľniciach a rýchlostných cestách a zhruba na 190 kilometroch ciest prvej triedy.

Cesty prvej triedy, na rozdiel od Slovenska, nie sú mýtom spoplatnené, napríklad v Rakúsku a Nemecku. „Nemci si to môžu dovoliť, majú 12 tisíc kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Po zavedení mýta mali určité odklony nákladnej dopravy na cesty nižšej kategórie. Tiež uvažovali o rozšírení spoplatnenia ciest, ale nedošlo k politickej zhode a riešili to inými dopravnými riešeniami, ako sú zákazy prejazdov cez niektoré oblasti,“ poznamenal Palčák. Aj na európskej úrovni sa však stále vedú rozhovory o väčšom rozsahu spoplatnenia. Na Slovensku by sa podľa neho zákazy prejazdov po cestách prvej triedy pre nákladnú dopravu nedali veľmi využiť pre nedostavanú diaľničnú sieť. Platí to v smere východ – západ, ale aj sever – juh.

SITA

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ľubomír Palčák